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The Striped Bananas (US)

The Striped Bananas

 

“Pictures I Hear”

 

Cosmic Sunshine Records (LP & CD)

 

Espandere forme electric folk in melodie sixties oriented e proiettarle su una geografia dell’immaginario che restituisce suoni psichedelici. The Striped Bananas da Ann Arbor, Michigan, sono gli autori di un diario di viaggio iniziato nei primi 2010 le cui voci narranti appartengono a: Duncan Shepard (Vocals, Electric & Acoustic Guitars, 12 String Guitar, Slide Guitar, Mellotron, Piano, Sitar, Alto Recorder, Dulcimer), Chantelle Shepard (Vocals, Hammond & Vox organs) ed Andrew Lowden (Vocals & Drums). La loro discografia autoprodotta su Cosmic Sunshine Records è una ghirlanda underground che ha già visto brillare “The Stripes Banans” (2012), “Lady Sunshine” (2013), “Cosmic Carnival” (2015) e “Stone of Madness” (2017). Un flusso visionario sviluppato da corde e tasti nel manifestarsi tanto etereo quanto terreno con leggerezza armonica anche nel riflettere emozioni di perdita e disorientamento. Musica che nasce dalla confluenza tra folk e rock psichedelico nell’evocare a tratti la east coast anni 60 di gruppi come HP Lovecraft e Ultimate Spinach, i moti west coast anni 80 del Paisley Underground, le stralunate correnti art rock garage di Human Switchboard e le tracce lasciate nei 90s da Petals e Tiny Lights. Un percorso come parte di una tradizione ‘mutante’ nella ricerca attualizzata anche in una miriade di sfumature che a partire dai 2000 sta interessando nuove generazioni di musicisti.

“Pictures I Hear” ascolta le immagini ispirate dalla bellezza della natura (la versione LP presenta  un vinile verde clorofilla) ed echeggia con stroboscopica espressività. A partire dalla bellissima copertina disegnata da Sara Gossett che vi abbiamo presentato nelle recenti recensioni di Green Seagull e Spiral Galaxy. Qui espone il concetto da una prospettiva ‘Droste Effect’ (una grafica ricorsiva illustrata anche dal genio artistico di M.C. Escher) in cui The Striped Bananas  nella successione potenzialmente infinita dell’artwork si abbracciano in un colorato frattale arboreo.

Le prime immagini che l’udito coglie salgono da ‘Crimson Cliff’ una scogliera cremisi armonizzata da corde sottili in sciabordio acustico magnificato da riverberi elettrici paisley sound nell’incanto pastorale mellotron. Scenario di sonorità orchestrali che omaggiano le favolose fragili ballate di Tim Hardin nella cover di  ‘Never Too Far’ .. The things you sing will change your way like dark from day (1966). Le gradazioni folk oscillano ricorrenti nella sequenza armonica. Incontrano brezze orientali sospinte da sitar e percussioni rivelando le tenui dissonanze di ‘Laughing Water’, si intensificano sugli arrangiamenti vocali e i riverberi a varianza fuzz di ‘Out of My Mind’ e ‘New Down’ per perdersi sul sorgere Hammond nell’orizzonte melodico baroque-psych di ‘Green Paradise’. Immagini popsike dipingono ‘Octopus Eyes’ con i toni beat-garage di un organo Vox che accelera nelle vertigini fuzz di ‘Blue Generation’ e ‘Skip’s Axe’ (dedicata a Skip Spence). Il tambourine-vibrato dei jingle metallici ritma le morbide pennate wah wah intrise nel mellotron di ‘Live This Day’ e nei fraseggi cristallini di ‘Golden One’. L’ascesa folk psichedelica diventa infine un sognante inno alla natura nel cuore mesmerico di Pictures I Hear’.

Immagini ascoltate, meditate e psichedeliziate. Suggestive invenzioni di suoni in movimento che si spalancano davanti ai nostri occhi.

GIAMPIERO fleba

Una risposta a “The Striped Bananas (US)”

  1. English tranlsation..

    The Striped Bananas

    “Pictures I Hear”

    Cosmic Sunshine Records (LP & CD)

    Expand electric folk forms in sixties oriented melodies and project them on a geography of the imaginary that gives back psychedelic sounds. The Striped Bananas from Ann Arbor, Michigan, are the authors of a travel diary started in early 2010 whose narrative voices belong to: Duncan Shepard (Vocals, Electric & Acoustic Guitars, 12 String Guitar, Slide Guitar, Mellotron, Piano, Sitar , Alto Recorder, Dulcimer), Chantelle Shepard (Vocals, Hammond & Vox organs) and Andrew Lowden (Vocals & Drums). Their self-produced discography on Cosmic Sunshine Records is an underground garland that has already seen “The Stripes Banans” (2012), “Lady Sunshine” (2013), “Cosmic Carnival” (2015) and “Stone of Madness” (2017) shine. A visionary flow developed by strings and keys in manifesting itself as ethereal as much earthly with harmonic lightness also in reflecting emotions of loss and disorientation. Music that comes from the confluence of folk and psychedelic rock in evoking at times the 60s east coast sound of groups such as HP Lovecraft and Ultimate Spinach, the 80s west coast motions of the Paisley Underground, the weird art rock garage currents of Human Switchboard and the traces left in the 90s by Petals and Tiny Lights. A path as part of a ‘mutating’ tradition in the research actualized also in a myriad of nuances that since 2000 has been affecting new generations of musicians.

    “Pictures I Hear” listens to images inspired by the beauty of nature (the LP version features a chlorophyll green vinyl) and echoes with stroboscopic expressiveness. Starting with the beautiful cover designed by Sara Gossett that we presented to you in recent reviews of Green Seagull and Spiral Galaxy. Here she exposes the concept from the perspective of a ‘Droste Effect’ (a recursive graphic also illustrated by the artistic genius of M.C. Escher) in which The Striped Bananas in the potentially infinite succession of the artwork embrace each other in a colorful arboreal fractal.

    The first pictures that the hearing captures rise from ‘Crimson Cliff’ harmonized by thin strings in acoustic lapping magnified by electric paisley sound reverbs in the mellotron pastoral charm. Scenario of orchestral sounds that pay homage to Tim Hardin’s fabulous fragile ballads in the cover of ‘Never too Far’.. The things you sing will change your way like dark from day (1966). The folk gradations oscillate recurring in the harmonic sequence. They meet oriental breezes pushed by sitar and percussion revealing the soft dissonances of ‘Laughing Water’, they intensify on the vocal arrangements and the fuzz variance reverbs of ‘Out of My Mind’ and ‘New Down’ to get lost on the Hammond rising in the baroque-psych melodic horizon of ‘Green Paradise’. Popsike images paint ‘Octopus Eyes’ with the beat-garage tones of a Vox organ that accelerates in the dizzy fuzz of ‘Blue Generation’ and ‘Skip’s Ax’ (dedicated to Skip Spence). The tambourine-vibrato of metallic jingles beats a soft wah wah soaked in the mellotron of ‘Live This Day’ and the crystal phrases of ‘Golden One’. Lastly, the psychedelic folk rise becomes a dreamy hymn to nature in the mesmeric heart of ‘Pictures I Hear’.

    Pictures heard, meditated and psychedelighted. Suggestive inventions of moving sounds that open wide in front our eyes.

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