Paul Molloy (UK)

Paul Molloy

 

“The Fifth Dandelion”

 

Spring Heeled Records (LP)

 

“The Fifth Dandelion” è un bellissimo disco. Un disco in vinile, proprio come si diceva genericamente una volta, quando non esistevano cd o download in mp3 e flac. Paul Molloy interpreta l’album da bravissimo polistrumentista con passato e presente tra Zutons, Skylarks, The Big House, Serpent Power, The Coral. Con l’incantato e tentacolare sound del Merseyside. Insieme ai formidabili Ian e Fiona Skelly propone una serie di cartoline illustrate tratte dalla fine degli anni 60, una serie di bonbon finemente lisergici che intrappolano il passato ri-digitalizzando le immagini di Carnaby Street, il food and shopping di Soho, la Parlophone, la Apple, il mini van dei primi Beatles, Itchycoo Park. Squarci di West Coast dai toni eccentrici, colorata da effervescenti istantanee fino al capolinea di Penny Lane L18.

Questo sogno technicolor viene idealizzato nella nostra epoca, mentre le genialità di un tempo si sbiadiscono in una struttura schematizzata dove è presente una linea chiusa, ricorrente. Forse è il segnale che disciplinare i fatti storici chiarisce la precisa collocazione di ciascuna produzione sonora. Se tra vent’anni avessimo veramente a disposizione il microprocessore della Neuralink di Elon Musk, non potremmo più utilizzarlo per avere informazioni non convenzionali o stabilire quali microparti del cervello usare per ritrovare le sgargianti melodie o gli impulsi creativi dei sixties, perchè ormai materialmente perduti. Non resterebbe che affidarci all’ attuale ondata progressiva derivata dalle ceneri del brit-pop, rifinito da caramelle easy listening in un caleidoscopico revival. Fascino nostalgico che racchiude stravaganza e spessore. Seducente ed empatico, riscosso da una condizione di indolenza e distacco dalla realtà.

‘Dungaree Day’ “oggi è un giorno in salopette” con irresistibili cori in piena “nuance” Jeff Lynne ELO. ‘Andromeda’ e ‘From Venus To Pale Blue’ rappresentano il nuovo pop-SpaceX, ideale musica di intrattenimento per il turismo spaziale con Space Adventures. ‘Hey Ho Jack Of Diamonds’ un gioiello Liverpool Echo ed il mellotron essenzialmente barocco. Il vibrato Fender di ‘Bring On The Night’ e la chitarra acustica su voce distorta dell’acidula ‘Talacre Lighthouse’ chiudono al meglio le gustose pasticche musicali. Resta un meritevole risalto da sottolineare: My Madonna’, uscito come singolo, ritagliato e ricamato da Molloy e la Skelly attraverso uno splendido video in cui il regista Dom Foster estrae il meglio. Una psychedelic love song dove la ragazza e la madre di Paul diventano le protagoniste di questa persuadente, flessuosa, successione lineare di note.

Romantic and cosmic. And drinking whiskey from a fountain.

Sandro Priarone

Una risposta a “Paul Molloy (UK)”

  1. English translation…

    Paul Molloy
    “The Fifth Dandelion”
    Spring Heeled Records (LP)

    “The Fifth Dandelion” is a beautiful record. A vinyl record, just as it was once generally said, when there were no CDs or downloads in mp3 and flac. Paul Molloy plays the album as a very good multi-instrumentalist with past and present between Zutons, Skylarks, The Big House, Serpent Power, The Coral. With the enchanted and sprawling sound of Merseyside. Together with the formidable Ian and Fiona Skelly he proposes a series of illustrated postcards taken from the late 60s, a series of finely lysergic bonbons that trap the past by re-digitizing the images of Carnaby Street, the food and shopping of Soho, the Parlophone, the Apple, the mini van of the early Beatles, Itchycoo Park. Glimpses of the West Coast in eccentric tones, colored by sparkling snapshots up to the terminal of Penny Lane L18.

    This technicolor dream is idealized in our age, while the genius of the past fades into a schematized structure where there is a closed, recurring line. Perhaps it is the signal that governs historical facts clarifies the precise location of each sound production. If in twenty years we really had Elon Musk’s Neuralink microprocessor available, we would no longer be able to use it to obtain unconventional information or establish which micro-parts of the brain to use to rediscover the flashy melodies or creative impulses of the sixties, because they are now materially lost. All that remains is to rely on the current progressive wave derived from the ashes of brit-pop, finished with easy listening candies in a kaleidoscopic revival. Nostalgic charm that encompasses extravagance and depth. Seductive and empathetic, recovered from a condition of indolence and detachment from reality.

    ‘Dungaree Day’ “today is a day in dungarees” with irresistible choirs in full “nuance” Jeff Lynne ELO. ‘Andromeda’ and ‘From Venus To Pale Blue’ represent the new pop-SpaceX, ideal entertainment music for space tourism with Space Adventures. ‘Hey Ho Jack Of Diamonds’ is a Liverpool Echo jewel and essentially baroque mellotron. The Fender vibrato of ‘Bring On The Night’ and the acoustic guitar on the distorted vocals of the acidulous ‘Talacre Lighthouse’ close the tasty musical pills at their best. There remains a worthy highlight to underline: ‘My Madonna’, released as a single, cut out and embroidered by Molloy and Skelly through a splendid video in which director Dom Foster extracts the best. A psychedelic love song where Paul’s girl and mother become the protagonists of this persuading, supple, linear succession of notes.

    Romantic and cosmic. And drinking whiskey from a fountain.

I commenti sono chiusi.