Kimono Drag Queens (AUS)

Kimono Drag Queens

 

“Songs Of Worship”

 

Copper Feast Records (LP)

 

Sette elementi. E’ l’immediata curiosità che balza agli occhi leggendo le note di “Songs Of Worship”, l’esordio di una band numerosa e colma di effetti semplici ma efficaci, formata da Sydney psychonauts, ancorchè estrosi viaggiatori di sonorità multiculturali. Il sette, numero magico, sprigiona forza e inventiva, simbolo antico ed affascinante che definisce completezza e compimento nel nucleo dei Kimono Drag Queens, formazione australiana che genera una delle cose migliori di questo devastante anno. Harry Webber (vocals and guitar), Kellie Banyai (vocals and keyboards), Will Coleman (vocals and guitar), Zeppelin Hamilton (guitar), Amy Yoshiko (percussion), Billy Minett (drums), and William Wood (bass).

Il nome del gruppo, probabilmente ispirato dal reality show statutitense RuPaul’s Drag Race, in Italia conosciuto come America’s Next Drag Queen, e dalla puntata cult, quando alcuni concorrenti, imitando Madonna, si vestirono allo stesso modo indossando un kimono, inserisce bizzarria e stravaganza. Molte componenti coinvolgono la fantasmagoria dell’album, dal cardine psichedelico vicino alla West Coast, alla World Music, sino a chiare stesure sixties vicine al blues, al folk o qualche echo di brit pop.

‘Song of Worship’ diffonde immediatamente sentimentalità e vigore. I cambi di ritmo e le voci extramondo lanciano un arcobaleno liquido che rifrange versatilità elettro-acustica. Un’amalgama ugualmente visibile ed invisibile in cui sviluppa soluzioni melodiche olistiche, condensate da sei minuti di pure onde intermittenti e rallentate. Hunters’ lampeggia gli impulsi del basso e le percussioni tribali, sfoderando movimenti di chitarra come se i Goat fossero vissuti e prosperati nei primi anni settanta. ‘Delilah’ evidenzia il trascorso affine ad Haight-Ashbury e l’inclinazione neo-hippie. Splendido new acid-reign.

‘Wild Animals’ distribuisce la personalità di ogni componente della band e alterna fasi sonore potenti e variegate con successioni strutturate e ripetitive che vengono terminate da una distorsione folgorante. A tal punto che ‘Evil Desires’ sfocia brillantemente in una pop song dall’istinto solare anticipando calore e luce, rosso incandescente e l’espansione iconica di ‘Willy’s World’. Altro viaggio meditativo sottolineato da lanci di wah wah con sottofondi magnetici.

Un esordio di grande interesse dagli ingredienti seducenti per Kimono Drag Queens. Riflessione e concentrazione brillano su una scala preziosa e fluttuante nel tempo, ora lineare ora ricorsiva, essenziale ed immediata. Una prospettiva di sicura istantaneità per armonizzare l’equilibrio emotivo nel caos intellettuale del momento.

Sandro Priarone

Una risposta a “Kimono Drag Queens (AUS)”

  1. English translation…

    Kimono Drag Queens
    “Songs Of Worship”
    Copper Feast Records (LP)

    Seven elements. It is the immediate curiosity that leaps to the eye when reading the notes of “Songs Of Worship”, the debut of a large band full of simple but effective effects, formed by Sydney psychonauts, albeit whimsical travelers of multicultural sounds. Seven, the magic number, releases strength and inventiveness, an ancient and fascinating symbol that defines completeness and fulfillment in the core of Kimono Drag Queens, an Australian band that generates one of the best things of this devastating year. Harry Webber (vocals and guitar), Kellie Banyai (vocals and keyboards), Will Coleman (vocals and guitar), Zeppelin Hamilton (guitar), Amy Yoshiko (percussion), Billy Minett (drums), and William Wood (bass).

    Their name, probably inspired by the US reality show RuPaul’s Drag Race, in Italy known as America’s Next Drag Queen, and to the cult episode, when some competitors, by mimicking Madonna, dressed the same way wearing a kimono, inserts strangeness and extravagance. Many components involve the phantasmagoria of the album, from the psychedelic key close to the West Coast, to World Music, up to clear sixties drafting close to blues, folk or some echo of Brit pop.

    ‘Song of Worship’ immediately spreads sentimentality and vigor. The rhythm changes and the otherwordly voices launch a liquid rainbow that refracts electro-acoustic versatility. An equally visible and invisible amalgam in which develops holistic melodic solutions, condensed by six minutes of pure intermittent and slowed waves. ‘Hunters’ flashes bass pulses and tribal percussion, unleashing guitar moves as if the Goats had lived and thrived in the early 1970s. ‘Delilah’ highlights the past similar to Haight-Ashbury and the neo-hippie inclination. Gorgeous new acid-reign.

    ‘Wild Animals’ distributes the personality of each member of the band and alternates powerful and varied sound phases with structured and repetitive sequences that are terminated by a dazzling distortion. So much so that ‘Evil Desires’ brilliantly flows into a pop song with a solar instinct anticipating heat and light, incandescent red and the iconic expansion of ‘Willy’s World’. Another meditative journey underlined by wah wah launches with magnetic backgrounds.

    A very interesting debut with seductive ingredients for Kimono Drag Queens. Reflection and concentration shine on a precious scale that fluctuates over time, now linear, now recursive, essential and immediate. A perspective of sure instantaneity to harmonize the emotional balance in the intellectual chaos of the moment.

I commenti sono chiusi.