Trace Imprint (UK)

Trace Imprint

 

“Golitha Falls”

 

Trace Imprint (LP & download)

 

Visioni dalla Cornovaglia lungo le impronte creative tracciate da Jon Chinn, chitarrista polistrumentista. Un percorso recente che rivela musica di grande suggestione dove i suoni sono anche esperienze di vita, luoghi naturali, materia viva che genera prospettive rock, folk e jazz intense e fluide. Forme espressive riflesse con spirito avventuroso tra il linguaggio armonico della tradizione, l’inesplicabile sperimentale della psichedelia e dei nuovi rituali elettronici. Presenza chitarristica di spicco dal 2015 in alcuni capitoli del collettivo The Mushroom Project di Marc Swordfish e Paul Chousmer tra i protagonisti dell’era britannica free festival anni 80 – 90 con gruppi come Magic Mushroom Band, Astralasia, Another Green World, Webcore, Zuvuya.

Negli anni 2010 emergono anche i primi segni dell’attività solista di Jon Chinn con lo pseudonimo di Jonathon Heron in due stupendi album psych-folk densi di chitarrismo elettrico con “Skylark” (2017) e acustico con “Half  Penny Ballard’s” (2018). Gemme autoprodotte nei suoi Whishing Chair Studios e corredate da fantastici booklet illustrati. Parallelamente delinea con Darkships un percorso più sperimentale nel solco krautrock elettronico di gruppi come Cluster e Harmonia ma aperto a sviluppi folk e jazz con la trilogia “Hiraeth” ‎(2016) “We Sit Where The Sun Rises” (2016) e “Shadow” (2018) a cui si aggiungono gli early recordings (2012 – 2014) “Phase 1: Sometimes, I Dream of Water”.

Questa esperienza prefigura una nuova fase creativa fondata da Trace Imprint, ovvero: Jon Chinn (guitars, keyboards, electronics, field recordings, fretless bass, vocals, xylophone, melodica, cymbals, gobichand) e Dan Gunning (drums, tabla, djembe, hand claps, rik, shaker). Il loro esordio si rivela con “Golitha Falls” proseguendo un cammino in cui la Natura da elemento contemplato diventa cuore pulsante anche nel nutrirsi di linfa dalle precedenti vite musicali. Il progetto è una pubblicazione multimediale autoprodotta ispirata da due anni di vagabondaggio nell’antica zona boschiva di Draynes Wood, che comprende un sito minerario abbandonato, ora riserva naturale protetta intorno al corso del fiume Fowey che ‘dalla sua sorgente ai piedi del Brown Willy, la vetta più alta della Cornovaglia, scorre attraverso un paesaggio sacro. Raggiungendo il bordo sud-est di Bodmin Moor, il fiume precipita dalla brughiera attraverso una ripida gola in una serie di cascate: la valle conosciuta come Golitha Falls’.

L’album è la colonna sonora del film realizzato all’interno della valle. Un’esperienza audiovisiva straordinaria dove ogni suono, ogni immagine è un atto di coscienza ambientale, un invito a pensare alle Golitha Falls che stanno intorno a noi, alla Natura come ‘paesaggio di ripresa e transizione successoria, un luogo di memoria e futuro’. “Golitha Falls” si sviluppa come una suite che attraversa ambienti naturali uniti tra loro da suggestive zone di passaggio su field recordings e tastiere elettroniche. Una musica che è foresta, luce, acqua, aria colorata, fauna selvatica. L’equivalente strumentale del potere rigenerante della Natura, allo stesso tempo sensibile e avvolgente come il rituale di ‘Invocation’ scandito da tastiere e tabla sul morbido sliding di un basso fretless. Profumi etnici e menti accese che sfidano ogni logica. ‘Procession to succession’ scorre inebriante nel gorgogliare acquatico carico di memorie canterburyane a danzare in una corrente di tasti e corde che sviluppano fantasie elettriche dilatate e sognanti. Estasi che prosegue con ‘Systems built on boundaries that are no longer relevant’, un incantesimo di arpeggi chitarristici svolti attraverso un mosaico di effetti e sfumature ambient-minimal in un denso dialogo con tastiere elettroniche ed altri strumenti.

Il colore e il ritmo delle composizioni creano momenti di stralunata bellezza come intravedere la luce balenante tra la vegetazione. ‘As the light returns, we radiate colours’ emana un’iridescenza cosmica di accordi acustici, un Eden acid folk guidato dalla fisicità di remote percussioni e glissando elettrici ad esplorare i confini dell’elettroacustica e della risonanza. Zone di contatto che espandono dalla forza di attrazione che vari linguaggi musicali esercitano tra di loro. ‘Gravity is an expression of the size of creation’ svolge una sequenza vertiginosa di apoteosi chitarristica jazz psichedelica. Una Third Stone from the Sun che scorre visibile di fianco a noi, infinita meraviglia che conduce all’invocazione profonda di ‘Mother’ tra droni elettronici che si immergono nella foresta.

Il film e il download di “Golitha Falls”, oltre al canale youtube di Trace Imprint, offrono extra musica sulle voci narranti dell’attrice, attivista politica ambientalista, Maxine Peake (che legge ‘The Bridge’, una poesia di Edward Thomas) e del folk troubadour Patrick Aston / Dark Leaves. Da segnalare anche il contributo di Adam Geoffrey Cole / Trappist Afterland, musicista australiano che nel 2019 insieme a Trace Imprint aveva suonato una serie di concerti culminati con la pubblicazione di “The Stones Of The Moor Clap Their Hands” (Fish Factory Arts, Penryn) per Reverb Worship e “Walkabout” (Psylence Festival, Bangor University), colonna sonora di un film a sostegno dei diritti civili degli aborigeni.

“Golitha Falls” scorre su un pensiero ecologico, disegna una mappa di musiche per l’orientamento in un viaggio affascinante e sottilmente gioioso vicino allo spirito degli elementi, in una Natura che risuona del rumore di una vita sostenibile e ci indica la strada.

GIAMPIERO FLEBA

Una risposta a “Trace Imprint (UK)”

  1. English translation…

    Trace Imprint
    “Golitha Falls”
    Trace Imprint (LP + film download)

    Visions from Cornwall along the creative imprints traced by Jon Chinn, multi-instrumental guitarist. A recent path that reveals highly suggestive music where sounds are also life experiences, natural environments, living matter that generates intense and fluid rock, folk and jazz perspectives. Expressive forms reflected with an adventurous spirit between the harmonious language of tradition, the inexplicable experimental of psychedelia and the new electronic rituals. Prominent guitar presence since 2015 in some chapters of the collective The Mushroom Project by Marc Swordfish and Paul Chousmer among the protagonists of the 80s – 90s British free festival era with groups such as Magic Mushroom Band, Astralasia, Another Green World, Webcore, Zuvuya.

    In the 2010s the first signs of Jon Chinn’s solo activity under the pseudonym of Jonathon Heron emerge in two wonderful psych-folk albums where the guitar sound is mostly electric on “Skylark” (2017) and acoustic on “Half Penny Ballard’s” (2018). Gems self-produced in his Whishing Chair Studios and accompanied with fantastic illustrated booklets. At the same time with Darkships he outlines a more experimental path in the electronic krautrock direction of groups such as Cluster and Harmonia but open to folk and jazz developments with the trilogy “Hiraeth” (2016) “We Sit Where The Sun Rises” (2016) and “Shadow” (2018) to which are added the early recordings (2012 – 2014) “Phase 1: Sometimes, I Dream of Water”.

    This experience prefigures a new creative phase founded by Trace Imprint, namely: Jon Chinn (guitars, keyboards, electronics, field recordings, fretless bass, vocals, xylophone, melodica, cymbals, gobichand) and Dan Gunning (drums, tabla, djembe, hand claps, rik, shaker). Their debut is revealed with “Golitha Falls” continuing a journey in which Nature from a contemplated element becomes a beating heart also in feeding on sap from previous musical lives. The project is a self-produced multimedia publication inspired by two years of wandering in the ancient wooded area of ​​Draynes Wood which includes an abandoned mining area now a National Nature reserve around the course of the River Fowey which ‘from its source at the foot of Brown Willy, the Cornwall’s highest peak, it flows through a sacred landscape. Reaching the southeast edge of Bodmin Moor, the river tumbles from the moor through a steep sided gorge over a series of waterfalls: the valley known as Golitha Falls’.

    The album is the soundtrack of the film made inside the valley. An extraordinary audiovisual experience where every sound, every image is an act of environmental awareness, an invitation to think of the Golitha Falls that are around us, of Nature as a ‘landscape of recovery and successional transition. A place of memory and future’. “Golitha Falls” develops like a suite that crosses natural environments joined together by suggestive passage areas on field recordings and electronic keyboards. Music that is forest, light, water, colored air, wildlife. The instrumental equivalent of the regenerating power of Nature, at the same time sensitive and embracing like the ritual of ‘Invocation’ punctuated by keyboards and tablas on the soft sliding of a fretless bass. Ethnic scents and bright minds that defy all logic. ‘Procession to Succession’ flows intoxicating in the aquatic bubbling full of Canterburyan memories to dance in a current of keys and strings that develop dilated and dreamy electrical fantasies. Splendor that continues with ‘Systems built on boundaries that are no longer relevant’, a spell of guitar arpeggios carried out through a mosaic of minimal effects and nuances in a dense dialogue with electronic keyboards and other instruments.

    The color and rhythm of the compositions create moments of weird beauty like glimpsing the flashing light among the vegetation. ‘As the light returns, we radiate colors’ emanates a cosmic iridescence of acoustic chords, an acid folk Eden led by the physicality of remote percussion and electric glissando to explore the boundaries of electroacoustics and resonance. Contact zones that expand from the force of attraction that various musical languages ​​exert between them. ‘Gravity is an expression of the size of creation’ plays a dizzying sequence of psychedelic jazz guitar apotheosis. A Third Stone from the Sun that flows visible next to us, infinite wonder to the profound invocation of ‘Mother’ between electronic drones that immerse into the woods.

    The “Golitha Falls” film and download, also on the Trace Imprint youtube channel, offers more music on the narrative voices of actress, environmental and political activist, Maxine Peake (who reads The Bridge, a poem by Edward Thomas) and folk troubadour Patrick Aston / Dark Leaves. Noteworthy is the contribution of Adam Geoffrey Cole / Trappist Afterland, Australian musician who in 2019 together with Trace Imprint had played a series of concerts culminating with the publication of “The Stones Of The Moor Clap Their Hands” (Fish Factory Arts, Penryn) for Reverb Worship and “Walkabout” (Psylence Festival, Bangor University), the soundtrack of a film in support of aboriginal / indigenous peoples civil rights.

    “Golitha Falls” flows on an ecological thought, draws a map of music for orientation in a fascinating and subtly joyful journey close to the spirit of the elements, in a Nature that resounds with the noise of a sustainable life and shows us the way.

I commenti sono chiusi.