The Silence (JP)

The Silence

 

“Electric Meditations”

 

Drag City (LP + download) Diskunion/DIW (CD)

 

Il Giappone orienta ancora le antenne di Plenirockium e i sensi della percezione captano The Silence gruppo fondato da Masaki Batoh nel 2015. Dopo l’incontro con gli Acid Mothers Temple di Makoto Kawabata ecco un altro protagonista culto nella dimensione musicale di un paese così vicino e così lontano. Chitarrista, polistrumentista, musicologo, viaggiatore terrestre, esploratore dello spirito e della natura, agopuntore e praticante di arti mediche orientali. Una vasta area multiculturale e professionale in cui la musica non è l’unica espressione ma che continua ad emozionare con nuove suggestioni affacciandosi alla quinta decade della sua esistenza.

Tutto nasce a Tokyo all’inizio degli anni ’80 tra i corsi alla facoltà di filosofia e le prime esperienze musicali nella ribollente scena underground (documentata dalla serie di raccolte “Tokyo Flashback”). Le scoperte del giovane Masaki Batoh abbracciano l’approfondimento del pensiero orientale e lunghe sessions di improvvisazione in cui la sua formazione di chitarrista acustico converge nel flusso elettrico. Un terreno fertile dove germogliano i Ghost che esordiscono nel 1990 con un album omonimo folgorante, continuando ad affascinare fino alla fine degli anni 2000 attraverso una preziosa discografia di nove albums. Avanguardia rock (definita anche con formazioni parallele come Sweet & Honey e Cosmic Inventions), spiritualità blues, i suoni dell’umanità canalizzati da strumenti etnici, folk psichedelico, musica tradizionale giapponese. Fantasmi cosmici. Occhi aperti sul mondo dove celebrare la sacralità di luoghi naturali e di potere energetico (“Temple Stone”, 1994). Ogni album si rinnova, ‘ci muoviamo sempre in cerca di altre risposte’ mi disse Masaki Batoh intervistato per Rockerilla nell’estate del 1997, periodo in cui i Ghost realizzano “Lama Rabi Rabi” e accolgono in formazione la chitarra esotermica di Michio Kurihara (White Heaven).

Un forte impegno sociale già consolidato negli anni studenteschi materializza “Tune In, Turn On, Free Tibet” risplendendo tra i tesori del 1999 a cui si aggiunge anche “Snuffbox Immanence”. Dopo un album con Damon & Naomi (“Damon & Naomi with Ghost”), nella prima decade dei 2000 i Ghost attenuano l’attività pur offrendosi come presenza fissa ai Terrastock Festival e pubblicano gli album finali tra cui il capolavoro “Hypnotic Underworld” (2004) pervaso di riflessi jazz. Un momento di svolta in cui si aprono nuove prospettive per Masaki Batoh anche in ambito personale e professionale. Allieta la sua vita familiare diventando padre e approfondisce la sua passione per le arti e le scienze mediche orientali intraprendendo un lungo percorso di studi specialistici. Anche fuori dai Ghost si ascoltano meraviglie come i due album acid folk realizzati insieme a Helena Espvall violoncellista degli Espers. Il delinearsi di un’attività solista si concretizza con la ristampa dei suoi primi due lavori in “Collected Works 1995-1996”, suoni acustici (tecniche chitarristiche di arpeggi con il plettro – sweep-picking – sviluppate dalle lezioni londinesi a casa del maestro Martin Carthy alla fine degli anni 80) e sintetizzatori analogici su improvvisazioni folk-blues. Un viaggio tra radici e sperimentazione che imbocca gli anni 2010 con un progetto elettronico incredibile nato in ambito medico per scopi terapeutici “Brain Pulse Music”.

Poi, qui ed ora, The Silence. Il silenzio come arte di conversazione musicale, energia vitale, essenza rock: ‘volgi il tuo cuore al cielo e lascia che The Silence ti circondi’ (MB). Ed il viaggio continua. Dalle radici sale linfa Ghost: Futoshi Okano (drums, timpanies) e Kazuo Ogino (keyboards) ritrovano il vecchio compagno Masaki Batoh nei primi tre albums: “The Silence” (2015), “Hark the Silence” (2015) e “Nine Suns One Morning” (2016), uno sviluppo potente verso coordinate rock jazz condotto da propulsioni hard-progressive. Luoghi conosciuti (certe sonorità 70s di grandi album Vertigo e Harvest) e sconosciuti dell’universo musicale. Nel gruppo anche Ryuichi Yoshida (sax, flute, clarinet), musicista di scuola free jazz con i Blacksheep e autore di fantastiche evoluzioni ai fiati. Escono gradatamente le tastiere e arriva Taiga Yamazaki (bass, vocals) insieme al quarto album “Metaphysical Feedback” uno dei dischi più belli del 2019. E l’impeto creativo sfocia ora nel degno seguito appena pubblicato: “Electric Meditations”. ‘Le persone di questo mondo sono capaci – e colpevoli – di gravi danni. Ma anche di grande guarigione! Nel power trio (più sax e flauti), The Silence guida l’ascoltatore attraverso una sequenza unica di meditazioni elettriche per riorientarne la prospettiva”.

Il suono conserva grande dinamicità e libera l’anima hard-blues-rock con intensità chitarristica formidabile. I primi passi muovono in cerchio con tutta la storia, frammenti iniziali che convergono come energia rigenerante per essere reimmaginati. Anzitutto la cover di ‘Tsumi To Varai’ unica canzone pubblicata dai Verzerk, compagni dei primi concerti negli anni ’80 con futuri membri dei Ghost, e apparsa nel 1991 sull’iniziale “Tokyo Flashback”. Qui il dialogo tra chitarra e fiati, che sarà espressione trainante dell’album, scorre in una frenetica maestosità kingcrimsoniana tra elaborate poliritmie di basso e batteria. Poi ‘Butterfly Blues’, innescata dai vibranti fraseggi di un flauto caleidoscopico. Canzone ripresa da un rarissimo singolo del 1987 di sessions dei Ghost embrionali (già omaggio agli artisti d’avanguardia dei 60s Patty Waters e Piero Manzoni spesso citati da Masaki Batoh tra le proprie fonti ispirative). Dediche che aprono l’album e lo avvolgono in chiusura con un inchino al maestro Ellas McDaniel al secolo Bo Diddley nella cover lavica di ‘I’m a Man’, versione hard-blues-psych-kraut’n’roll tra le più belle ascoltate.

Meditazioni elettriche che conducono nel cuore dell’album per concentrarsi su stati di coscienza elevati da un susseguirsi impressionante. ‘Meido Nisshi’ ha lo spessore di un poema spaziale, una lenta ascesa nel calore di intrecci wah wah – clarinetto tra spunti melodici e droni lasciati riverberare nel vuoto. Frequenze riprese da devices echo guitars e splash di cimbali in una danza magnetica che conduce nel centro: ‘Electric Meditations’. Il sax baritono espande profondo fino al sorgere di una slide cosmica verso la contemplazione, il riposo della mente nel suo stato naturale. Infine un tintinnio di cimbali tibetani mantiene la consapevolezza lasciando scorrere ‘Improvisation’ in un lungo benefico e intenso rilascio emozionale.

Tutta questa meraviglia è compresa nella versione in vinile di “Electric Meditations” a cui va aggiunto un supplemento di piacere uditivo nel fluido psych-jazz della jam strumentale ‘EA’ disponibile con il download e nell’edizione CD (uscita però solo in Giappone). The Silence compaiono anche nel recente album di Masaki Batoh “Smile Jesus Loves YOU!” uscito all’inizio del 2020. Proseguimento del suo percorso acustico solista nel solco acid-folk-blues e riavviato lo scorso anno con “Nowhere” (dove suona tutti gli strumenti). Gemme di sorgiva bellezza che meritano di essere scoperte.

The Silence. L’affetto che nutre, l’ascolto che rigenera, il sentimento salvifico che infonde la musica.

GIAMPIERO FLEBA

Una risposta a “The Silence (JP)”

  1. English translation…

    The Silence
    “Electric Meditations”
    Drag City (LP + download) Diskunion/DIW (CD)

    Japan still orients the aerials of Plenirockium and the senses of perception capture The Silence, group founded by Masaki Batoh in 2015. After the meeting with Makoto Kawabata’s Acid Mothers Temple here is another cult protagonist in the musical dimension of a country so close and so far away. Guitarist, multi-instrumentalist, musicologist, earth traveler, explorer of the spirit and nature, acupuncturist and practitioner of oriental medical arts. A vast multicultural and professional area in which music is not the only expression but which continues to excite with new suggestions as it faces the fifth decade of its existence.

    It all started in Tokyo at the beginning of the 80s between the courses at the philosophy faculty and the first musical experiences in the seething underground scene (documented in the “Tokyo Flashback” series of compilations). The discoveries of the young Masaki Batoh embrace the deepening of oriental thought and long improvisation sessions in which his training as an acoustic guitarist converges in the electric flow. A fertile ground where Ghost sprouted and made their debut in 1990 with a stellar self-titled album, continuing to fascinate until the end of the 2000s through a precious discography of nine albums. Rock avant-garde (also defined with parallel formations such as Sweet & Honey and Cosmic Inventions), blues spirituality, the sounds of humanity channeled by ethnic instruments, psychedelic folk, traditional Japanese music. Cosmic ghosts. Eyes open to the world to celebrate the sacredness of natural places and energetic power (“Temple Stone”, 1994). Each album is renewed, ‘we always move in search of other answers’ Masaki Batoh told me interviewed for Rockerilla in the summer of 1997, a period in which the Ghost releases “Lama Rabi Rabi” and welcome Michio Kurihara’s exothermic guitar (White Heaven).

    A strong social commitment already consolidated in the student years materializes “Tune In, Turn On, Free Tibet” shining among the treasures of 1999 to which is also added “Snuffbox Immanence”. After an album with Damon & Naomi (“Damon & Naomi with Ghost”), in the first decade of the 2000s the Ghost attenuate the activity while maintaining their regular presence at the Terrastock Festival and release the final albums including the masterpiece “Hypnotic Underworld” (2004) pervaded by jazz reflections. A turning point in which new perspectives open up for Masaki Batoh also in the personal and professional sphere. He gladdens his family life by becoming a father and deepened his passion for the oriental medical arts and sciences by undertaking a long course of specialized studies. Even outside the Ghost you can hear wonders like the two acid folk albums made together with Helena Espvall cellist of the Espers. The rising of a solo activity materializes with the reissue of his first two works in “Collected Works 1995-1996”, acoustic sounds (guitar techniques of arpeggios with the plectrum – sweep-picking – developed from the London lessons at the home of maestro Martin Carthy in the late 80s) and analog synthesizers on folk-blues improvisations. A journey between roots and experimentation that enters the 2010s with an incredible electronic project born in the medical field for therapeutic purposes “Brain Pulse Music”.

    Then, here and now, The Silence. Silence as an art of musical conversation, vital energy, rock essence: ‘turn your heart to the sky and let The Silence surround you’ (Masaki Batoh). And the journey continues. Ghost lymph go up from the roots: Futoshi Okano (drums, timpanies) and Kazuo Ogino (keyboards) find their old partner Masaki Batoh in the first three albums: “The Silence” (2015), “Hark the Silence” (2015) and “Nine Suns One Morning “(2016), a powerful development towards jazz rock coordinates driven by hard-progressive propulsions. Known places (certain 70s sounds of great albums Vertigo and Harvest) and unknown places in the musical universe. The group also includes Ryuichi Yoshida (sax, flute, clarinet), a free jazz musician with Blacksheep and author of fantastic wind evolutions. The keyboards come out gradually and Taiga Yamazaki (bass, vocals) arrives together with the fourth album “Metaphysical Feedback” one of the best records of 2019. And the creative impetus now flows into the worthy follow-up just released: “Electric Meditations”.’The people of this world are capable – and culpable – of great harm. Of great healing too! In power trio (plus saxes and flutes), the Silence guide the listener through a unique sequence of electric meditations to reorient your perspective’.

    The sound retains dynamic activity and frees the hard-blues-rock soul with formidable guitar intensity. The first steps move in a circle with the whole story, initial fragments that converge as regenerating energy to be reimagined. First of all, the cover of ‘Tsumi To Varai’ the only song published by Verzerk, companions of the first concerts in the 80s with future members of Ghost, and appeared in 1991 on the initial “Tokyo Flashback”. Here the dialogue between guitar and wind instruments, that will be the leading expression of the album, flows in a frenetic Kingcrimsonian majesty between elaborate polyrhythms of bass and drums. Then ‘Butterfly Blues’, triggered by the vibrant phrasing of a kaleidoscopic flute. Song resumed from a very rare 1987 single of embryonic Ghost sessions (already a tribute to the avant-garde 60s artists Patty Waters and Piero Manzoni often cited by Masaki Batoh among his inspirational sources). Dedications that open the album and wrap it in closing with a bow to the master Ellas McDaniel aka Bo Diddley in the lava cover of “I’m a Man”, a hard-blues-psych-kraut’n’roll version among the more beautiful listened.

    Electric meditations that lead to the heart of the album to focus on elevated states of consciousness with an impressive succession. ‘Meido Nisshi’ has the depth of a space poem, a slow rise in the heat of wah wah / clarinet plots between melodic cues and drones left to reverberate in the void. Frequencies resumed by echo-guitars devices and splash of cymbals in a magnetic dance that leads to the center: ‘Electric Meditations’. The baritone sax expands deep until the rise of a cosmic slide towards contemplation, the rest of the mind in its natural state. Finally, a tinkling of Tibetan cymbals maintains the mindfullness letting ‘Improvisation’ flow in a long beneficial and intense emotional release.

    All this wonder is included in the vinyl version of “Electric Meditations” to which must be added a supplement of auditory pleasure in the psych-jazz fluid of the instrumental jam ‘EA’ available with the download and in the CD edition (only released in Japan). The Silence also appear on Masaki Batoh’s recent album “Smile Jesus Loves YOU!” released at the beginning of 2020. Continuation of his solo acoustic path in the acid-folk-blues groove and restarted last year with “Nowhere” (where he plays all the instruments). Gems of spontaneous beauty that deserve to be discovered.

    The Silence. The affection that nourishes, the listening that regenerates, the saving feeling that the music infuses.

I commenti sono chiusi.