The Permanent Green Light, The Higher State, Paul Messis

The Permanent Green Light

“ENORMOUS HIGHS / SILVER GIRL”

Hypnotic Bridge Records (7″)

 

Le cronache narrano che il termine Paisley Undeground, entro cui si identifica la scena psichedelica di Los Angeles agli albori degli anni 80, sia stato coniato da Michael Quercio al tempo bassista e cantante dei Salvation Army poi evoluti in The Three O’Clock. Un percorso di rilievo lungo quella decade che include la partecipazione al progetto manifesto del Paisley Underground “Rainy Day” e in alcuni album dei Game Theory. Il passaggio nei 90s avviene con la fondazione di The Permanent Green Light insieme a Matt Devine (guitar) e Chris Bruckner (drums). Favoloso powerpop trio che diffonde i toni accesi di un ruvido rock neo60s con l’album “Against Nature” (1993) e diversi singoli. Titoli ristampati su “Hallucinations” nel 2018 da Omnivore Recordings nel segno di un interesse celebrato in anni recenti con varie pubblicazioni che coinvolgono Michael Quercio (da Game Theory ai Three O’Clock).

Tutto questo ha innescato la reunion di The Permanent Green Light che dopo vari concerti iniziano a lavorare su nuovo materiale con i testi scritti dal batterista Chris Bruckner (insieme a Michael Quercio anche negli psychrockers Jupiter Affect tra la fine degli anni 90 e i primi 2000). Con loro in studio all’inizio del 2020 ancora la prestigiosa regia di Earle Mankey, produttore di spicco del suono californiano a partire dai mid 70s. Un tocco che rinnova potenza alla cult band con questo singolo 7″ anche nel risplendere tra le gemme del catalogo Hypnotic Bridge. Una performance caratterizzata da una costante visionarietà nello sviluppo di stranezze melodiche in cui la vibrazione chitarristica risuona con originalità nel dedalo ritmico e nel vorticare disinvolto degli arrangiamenti vocali. ‘Enormous Highs’ parte su dinamiche powerpop psichedeliche per liberarsi in un trascinante volo chitarristico. ‘Silver Girl’ irradia fascino Big Star generando emozioni indotte da segnali elettrici oscillanti che sfumano a oriente sulle corde di un sitar suonato da Anthony Saffery dei Cornershop.

Un singolo che prefigura il work in progress “Musique Profane and the Occultation of Alfred Jarry”, progetto concept dedicato al simbolista francese di fine 800 ideatore della patafisica. Non resta che attendere in buon ascolto e immaginare prossime sorprese.

 

The Higher State

“YOU MIGHT FIND OUT / COME WINTER RAIN”

Lost in Tyme (7″)

Paul Messis

“WIN OR LOSE / PLEASE DON’T TELL ME WHY”

Market Square Records (7″)

 

Dal Pacifico all’Atlantico. Da Los Angeles ai villaggi costieri e prati verdi che sovrastano le bianche scogliere di Folkestone, UK. Cambia lo scenario ma è ancora una storia densa di grande musica 60s oriented perchè questi altri due bellissimi singoli, oltre alle buone vibrazioni emesse, si collegano al fermento creativo che alla fine degli anni 80 ha animato la renaissance del suono garage rock inglese nelle varie sfumature punk-psych-beat-folk-mod-R&B grazie a una nuova generazione di gruppi. A Folkestone nascono The Sheds, origine di una notevole family tree che delinea il percorso nelle decadi successive di alcuni dei componenti in gruppi come The Mystreated, Stewed, The Embrooks (ma anche nei primi Kula Shaker e oggi in Magic Bus sebbene su coordinate più prog). Una mappa underground configurata anche da studi di registrazione come i mitici Toe Rag di Liam Watson, da etichette come Detour, Twist, Voxx e Dyonisus. Indizi precisi per un invito ad approfondire che saprà ricompensare con piacevoli scoperte.

Noi proseguiamo sulle tracce di Martin Ratcliffe, chitarrista, tastierista e cantante di The Sheds e The Mystreated. 30 anni di musica metà dei quali trascorsi con The Higher State nelle decadi 2000 – 2010 in una fitta discografia di 6 album e una dozzina di singoli pubblicati da diverse etichette. Nel corso del tempo e varie formazioni, il suono di The Higher State ha mantenuto una forte impronta garage rock psichedelica ispirata a gruppi 60s texani e californiani. Dediche appassionate che si evidenziano in vari singoli come “Texas Special” (The 13th Floor Elevators, Golden Down, Thursday Children) su State Records del 2008 o nell’omaggio a West Coast Pop Art Experimental Band sia nella copertina che nella cover di ‘Transparent Day’ in un 7″ Get Hip Recordings del 2011. Un suono che sostiene le successioni melodiche anche con sonorità jingle-jangle ed elementi folk come nel 7″ del 2019 per Hypnotic Bridge con la cover di ‘Winter is Blue’ di Vashti Bunyan, a tratti espresse nel sesto e più recente album “Volume 27” del 2016.

Dall’inizio degli anni 2010, Martin Ratcliffe avvia una nuova fase creativa su musiche composte e realizzate insieme a Paul Messis, cantautore chitarrista con cui condivide anche il progetto ultraunderground The Suburban Homes ispirato all’etica anticonsumistica e sociale della cultura punk DIY. Una consapevolezza che si rinnova con The Higher State nei solchi di questo nuovo singolo registrato in mono (caratteristica frequente nella storia dei gruppi che stiamo raccontando) e realizzato in 300 copie con copertina black & white + inserto che sembrano stampati da un vecchio ciclostile. Uno splendore artistico che non ha niente di nostalgico o collezionistico nel ribadire la forza autentica di un pensiero indipendente. ‘You Might Find Out’ è una fornace di fusione psych-garage-punk in cui si muovono le ombre di Zakary Thaks e Moving Sidewalks. Le note vengono trascinate nall’attività sprigionante acido e nebulizzate nel cosmo folk byrdsiano di ‘Come Winter Rain’. Musica eccessiva e splendente masterizzata da Alec Palao (The Seeds) e pubblicata dall’etichetta greca Lost in Tyme.

La componente beat-folk si integra nello sviluppo creativo di The Higher State con l’arrivo di Paul Messis. Un autore molto attivo e sensibile alle tematiche sociali ma piuttosto riservato. Dalla fine degli anni 2000 ad oggi ha pubblicato tre album e 5 singoli avviando anche una propria etichetta Market Square Records su cui ha realizzato questo nuovo 7″. ‘Win Or Lose’ è propulsivo folk psichedelico 60s west coast cadenzato da un intenso jangle riverberato risonante Electric Prunes. Una densità purpurea che si dissolve nell’universo parallelo Nederbeat irradiando la ballata garage ‘Please Don’t Tell Me Why’.

Due singoli che invadono la fisicità del tempo e lo determinano con la caratteristica di un’elaborazione senza confini, fatta di pura sensibilità emotiva.

GIAMPIERO FLEBA

Una risposta a “The Permanent Green Light, The Higher State, Paul Messis”

  1. English translation…

    The Permanent Green Light
    “ENORMOUS HIGHS / SILVER GIRL”
    Hypnotic Bridge Records (7″)

    The chronicles narrate that the term Paisley Undeground, which identifies the psychedelic scene of Los Angeles at the dawn of the 80s, was coined by Michael Quercio at the time bassist and singer of the Salvation Army then evolved into The Three O’Clock. An important path along that decade that includes participation in the Paisley Underground manifesto project “Rainy Day” and in some Game Theory albums. The transition into the 90s takes place with the founding of The Permanent Green Light together with Matt Devine (guitar) and Chris Bruckner (drums). Fabulous power pop trio that spreads the bright tones of a rough neo60s rock with the album “Against Nature” (1993) and several singles. Titles reprinted on “Hallucinations” in 2018 by Omnivore Recordings in the sign of an interest celebrated in recent years with various publications involving Michael Quercio (from Game Theory to Three O’Clock).

    All this triggered the reunion of The Permanent Green Light which after several concerts began to work on new material with the lyrics written by drummer Chris Bruckner (together with Michael Quercio also in the psychrockers Jupiter Affect between the late 90s and early 2000s). With them in the studio at the beginning of 2020, again the prestigious direction of Earle Mankey, leading producer of the Californian punk, powerpop, paisley underground sound starting from the mid 70s. A touch that renews the power of the cult band with this single 7 “also in the shining among the gems of the Hypnotic Bridge catalog. A performance characterized by a constant visionary in the development of melodic whimsies in which the guitar vibration resonates with originality in the rhythmic maze and in the whirling breezy vocal arrangements. ‘Enormous Highs’ starts on psychedelic powerpop dynamics to break free in an overwhelming guitar flight. ‘Silver Girls’ radiates Big Star charm generating emotions induced by oscillating electric signals that fade to the east on the strings of a sitar played by Anthony Saffery of the Cornershop.

    A single that prefigures the work in progress “Musique Profane and the Occultation of Alfred Jarry”, a concept project dedicated to the late 19th century French symbolist, creator of pataphysics. All that remains is to wait in good listening and imagine upcoming surprises.

    The Higher State
    “YOU MIGHT FIND OUT / COME WINTER RAIN”
    Lost in Tyme (7″)

    Paul Messis
    “WIN OR LOSE / PLEASE DON’T TELL ME WHY”
    Market Square (7″)

    From the Pacific to the Atlantic. From Los Angeles to the coastal villages and green meadows overlooking the white cliffs of Folkestone, UK. The scenario changes but it is still a story full of great 60s oriented music because these other two beautiful singles, in addition to the good vibrations emitted, are connected to the creative ferment that at the end of the 80s animated the English garage rock sound renassence in various punk-psych-beat-folk-mod-R&B shades thanks to a new generation of bands. The Sheds are born in Folkestone, the origin of a remarkable family tree that outlines the path in the following decades of some of the components in groups such as The Mystreated, Stewed, The Embrooks (but also in the first Kula Shaker and today in Magic Bus although on prog coordinates). An underground map also configured by recording studios such as the legendary Toe Rag by Liam Watson, by labels such as Detour, Twist, Voxx and Dyonisus. Precise clues for an invitation to deepen that will reward you with pleasant discoveries.

    But we follow on the footsteps of Martin Ratcliffe, guitarist, keyboardist and singer of The Sheds and The Mystreated. 30 years of music half of which spent with The Higher State in the decades 2000 – 2010 in a dense discography of 6 albums and a dozen singles released by different labels. Over time and various formations, The Higher State’s sound has maintained a strong psychedelic garage rock imprint inspired by 60s Texan and Californian bands. Passionate dedications that are highlighted in various singles such as “Texas Special” (The 13th Floor Elevators, Golden Down, Thursday Children) on State Records (2008) or in the tribute to West Coast Pop Art Experimental Band both on the sleeve and on the cover of ‘Transparent Day’ in a 7inch Get Hip Recordings of 2011. A sound that supports the melodic sequences also with jingle-jangle sounds and folk elements as in the 7″ of 2019 for Hypnotic Bridge with the cover of’ Winter is Blue ‘by Vashti Bunyan, at times expressed in the sixth and most recent album “Volume 27” (2016).

    Since the beginning of the 2010s, Martin Ratcliffe starts a new creative phase on music composed and created together with Paul Messis, singer-songwriter guitarist with whom he also shares the ultraunderground project The Suburban Homes inspired by the anti-consumer and social ethics of DIY punk culture. An awareness that is renewed with The Higher State in the grooves of this new single recorded in mono (a frequent feature in the history of the groups we are telling) and made in 300 copies with black & white sleeve + insert printed by an old mimeograph. An artistic splendor that has nothing nostalgic or collectible in reaffirming the authentic strength of an independent thought. ‘You Might Find Out’ is a psych-garage-punk melting furnace in which the shadows of Zakary Thaks and Moving Sidewalks agitate. The notes are dragged into the acid-releas activity and nebulized in the Byrdsian folk cosmos of ‘Come Winter Rain’. Excessive and shiny music mastered by Alec Palao (The Seeds) and published by the Greek label Lost in Tyme.

    The folk component is integrated into the creative development of The Higher State with the arrival of Paul Messis. A very active and sensitive author to social issues but rather reserved. From the late 2000s to today he has released three solo albums and 5 singles, also starting his own Market Square label on which he released this new 7inch. ‘Win Or Lose’ is exciting 60s west coast paychedelic folk punctuated by an intense reverberated jangle, resonant Electric Prunes: A purple density that dissolves in the parallel universe Nederbeat radiating the garage ballad ‘Please Don’t Tell Me Why’.

    Two singles that invade the physicality of time and determine it with the characteristic of a boundless evolution, made up of pure emotional sensitivity.

I commenti sono chiusi.