The Luck of Eden Hall (US)

The Luck of Eden Hall

 

“The Acceleration Of Time”

 

TLOEH (CD), Headspin Records (2 LP)

 

Un doppio album dall’ambizione eccelsa e mai nascosta. Una composizione concept dove liricamente le canzoni parlano di qualsiasi cosa relativa al tempo. Non raccontano TLOEH3una storia nel senso di opera, ma hanno brani tutti collegati tra loro. Se questo fa pensare a una struttura capricciosamente progressive, l’insieme ha una concentrazione efficace sui versanti rock e psichedelici di fine anni sessanta e inizio settanta.

Missare psych, prog, pop, senza scadere nella ripetizione fine a se stessa o scavare le voragini dell’estetismo puro è una dimostrazione di brillantezza estrema e lo scorrere del suono sincronizza sensazioni decadenti. La nozione è come ci si sente ad aumentare la scansione ciclica e periodica della vita, invecchiare velocemente mentre il tuo occhio mentale sta ingigantendo equazioni intricate e astruse, analisi e backstreets senza via d’uscita, continuando a farlo per migliaia di ore, forse di più. Sei immerso in crateri senza fondo e ti arrampichi su alveari giganti precipitando ai piedi di un declivio carico di frutti decomposti. Insegui filigrane in controluce, infinite trasparenze nel Rifugio di Kronos.

The Luck of Eden Hall suonano dal 1989 e infondono fattori technicolor con vinili, TLOEH6cd, cassette ed EP che raggiungono diverse tonalità di stile e assuefazione. Di certo i fondatori Mark Logfren e Greg Curvey ripercorrono una traettoria che sfocia nella maturazione, trascinata ineluttabilmente dall’evoluzione delle cose. “The Acceleration Of Time” mi ha stranamente ricordato il capolavoro dei Gentle Giant “Three Friends”, forse per le metriche dispari o per l’uso delle tastiere o per il concetto di trasmettere un’unica sensazione. Anche se la band di Chicago appartiene ad una cultura psiconauta deteriorata da una odissea interiore, vicina a robuste schiere di allucinazioni geometriche, l’uso del mellotron e certi toni celebrativi, a tratti poster2epici, ne fanno una splendida progressione verso epigoni pop-estetici.

‘A Procession Of Marshmallow Soldiers Across The Clockwork Pudding’ è il miglior pezzo strumentale dai tempi di “Panic In Babylon” dei BJM, riassapora i viaggi fantastici “over the sea to the valley” degli Yes in seta preziosa. ‘Slow’ domina effetti di scivolamento visivo schiantandosi tra multipli di “25 O’Clock” (Dukes Of Stratospheare) o “Like Clockwork” (Boomtown Rats) e respirazioni bowiane simil- Lodger. ‘Channel 50 Creature Feature’ è angoscia stagnante che trasuda Floyd dell’era mantra-da-salotto, contrae esplosioni chitarristiche a tratti furiose. Ancora tracce “us and them” in un’ ellisse di arabeschi nichelati in Arthropoda Lepidoptera’, ‘The Saints Are Quiet Above Us’, ‘Only Robots Can Search The Deep Ocean Floor’, invase da strappi sheet-lightning.

Incredibile il frammento di ‘You Asked About Water On Mars’, in pieno power-pop lisergico si inserisce un cameo clonato e restituito al re-model-theme di “Clockwork Orange”. Se poi seguiamo la dirompente ‘The Happiness Vending Machine’, espandendo la chitarra di Curvey profusa in ‘Blown To Kingdom Come’, come un vecchio hit di Nick Saloman TLOEH1trasmesso in una radio americana format-AOR, allora la dimensione delle epoche si sovrappone. Armonie soffuse, confetti space diradati, spiagge di mescalina e gabbiani di cristallo, mormorano rarefazioni felpate in ‘White Caps In The Wind’. Arazzi crimsoniani con tappeti al mellotron e rabbiosi rumori elettrici, raffinano riverberi isterici in ‘Another High Speed Blowout’, ‘The Acceleration of Time’, sino a ‘Twelve’, creando attraverso perturbazioni melodiche assolutamente fragili, un’escalation sintetizzata di tenero beat, cammuffando ‘The Family Timekeeper’ e ‘A Man Of Conservative Style’ da semplice acquerello in fumante gas euforico.cd3

Un lavoro che ha di nuovo elevato il significato di concept-album riuscendo a decantare l’inerzia spirituale con un medley di stili del passato. Sognante, forse lezioso, esplora stati intellettivi anomali sforbiciando la sfumatura della musica in frugali gorghi.

 

Sandro Priarone

One Response to “The Luck of Eden Hall (US)”

  1. plenirockium says:

    English translation…

    The Luck of Eden Hall
    “The Acceleration Of Time”
    TLOEH (CD), Headspin Records (2 LP)

    A double album by the sublime ambition and never hidden. A concept composition where the songs are lyrically about everything related to time and all connected each other but don’t tell a story in the sense of an opera. If this suggests a whimsically progressive structure, the set has an effective concentration on rock and psychedelic sides of late sixties and early seventies.

    Mix psych, prog, pop, without falling into repetition end in itself and without scoop out chasms of pure aestheticism is an extreme demonstration of brilliance and the flow of the sound synchronizes surreal sensations. The notion is how does it feel to increase the cyclical and periodic scanning of life, grow old quickly while your mind’s eye is exaggerating intricate and abstruse equations, analysis and backstreets with no way out, continuing to do so for thousands of hours, maybe longer.

    The Luck of Eden Hall playing since 1989 and infuse technicolor factors with vinyls, cds, cassettes and EPs reaching different shades of style and adaptation. Certainly the founders Mark Logfren and Greg Curvey retrace a trajectory that results in maturation, inevitably driven by the evolution of things. “The Acceleration Of Time” has strangely reminded me of Gentle Giant’s masterpiece “Three Friends”, possibly for the odd tempos or for the use of keyboards or to the concept of transmitting a unique feeling. The use of the mellotron and certain celebratory tones, sometimes epic, make it a wonderful progression in pursuit of pop appearances, although the Chicago band belongs to a psychonaut culture affected by an inner odyssey, alongside swarms of geometrical hallucinations.

    ‘A Procession Of Marshmallow Soldiers Across The Clockwork Pudding’ is the best instrumental piece from the days of “Panic In Babylon” by BJM, re-tastes the fantastic trips “over the sea to the valley” of the Yes in precious silk. ‘Slow’ dominating effects of visual glide by crashing in multiples of “25 O’Clock” (Dukes Of Stratospheare) or “Like Clockwork” (Boomtown Rats) and Bowie breathing Lodger-like. ‘Channel 50 Creature Feature’ is suspended shiver oozing Floyd from the ‘formica-mantras’ era, contracts guitar explosions at times furious. Still traces “Us and Them” like an ellipse of shiny arabesques in ‘Arthropoda Lepidoptera’, ‘The Saints Are Quiet Above Us’, ‘Only Robots Can Search The Deep Ocean Floor’, invaded by passages of sheet-lightning.

    The fragment ‘You Asked About Water On Mars’ is amazing, an overflowing lysergic power-pop fits in a cloned cameo and returned to the re-model-theme of “Clockwork Orange”. If we follow the disruptive ‘The Happiness Vending Machine’ expanding the Curvey guitar profuse in ‘Blown To Kingdom Come’ (like an old Nick Saloman hit transmitted by an AOR American radio) then the timelines overlap dimensionally. Soft harmonies, space pills thinned out, mescaline beaches and crystal gulls whisper velvety rarefactions in ‘White Caps In The Wind’.
    Crimson tapestries developed by the mellotron and rabid electrical noises evolve hysterical reverberations in ‘High Speed Another Blowout’, ‘The Acceleration Of Time’ and ‘Twelve’, creating through absolutely fragile melodic perturbations a synthesized escalation of sweet beat, transforming ‘The Family Timekeeper’ and ‘Man of A Conservative Style’ from simple watercolor to smoldering euphoric gas.

    A work that has revitalized the meaning of concept album. Dreamy, maybe romantic, explores the unusual states of mind turning the music into light swirls.

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