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The Asteroid No.4 (US)

The Asteroid No.4

 

“Northern Songs”

 

Little Cloud / Cardinal Fuzz (LP & CD)

 

Recensendo l’ultimo singolo di The Asteroid No.4 in Agosto auspicavo buone notizie da Nord citando il titolo che la band anticipava del nuovo album: “Northern Songs”. Ora tutto ciò si conferma perchè l’attesa dopo quel bellissimo settepollici è stata gratificata da un ascolto coinvolgente. La loro storia racconta come una rivelazione neopsichedelica di westcoast dinamica post Paisley Underground nata nei mid 90s abbia attraversato oltre 20 anni affacciandosi a questi 2020 con il 10° album (di 10 canzoni) e intatta creatività anche in una interessante coincidenza di numeri. Da Philadelphia a San Francisco, un viaggio verso la California dal nord e l’allestimento di un proprio studio a San Rafael, luogo di nascita di “Northern Songs” e di ispirazione al titolo.

Scott Witt (guitar, percussion & vocals), Eric Harms (guitar & keyboards), Adam Weaver (drums, keyboards & vocals), Matty Rhodes (bass, vocals) e John Ziemba (guitars, vocals) sono la corda tesa di una risonanza underground nell’espandere una psichedelia captata in ogni decade dai 60s ad oggi, suoni che si sviluppano in un crescendo di evocazione melodica e fragore spaziale combinati insieme. Coordinate di una realtà che riesce a non essere scontata grazie a questo moto del piacere di sperimentare una vasta area del possibile musicale attingendo anche da elementi krautrock, shoegaze, folkrock e rivelandosi nella sua splendida multitonalità. Eloquenze immaginative che trasportano nella fascia degli asteroidi dove la band ha tratto il proprio nome ispirandosi a quello più luminoso visibile dalla Terra: 4 Vesta, The Asteroid No.4.

Un linguaggio astronomico che si rinnova con “Northern Songs” a partire della fantastica copertina dell’illustratore Dylan Boelte in una piramide canalizzatrice di energie come password per il cosmo (vinile nella tonalità Galaxy Marble dell’asteroide). E l’ingresso è delizia istantanea anche nel frequentare l’astronomia psichedelica di Spacemen 3 tratteggiata nel fuzz chitarristico ultrariverberato sulle volumetrie strumentali e i vocals sognanti di ‘Hand Grenade’ e ‘Juniper’. Fiammate ultraelettriche e sussurri estatici che diventano danze armoniose dettate da ‘No One Weeps’ e ‘I Don’t Care’ su sviluppi ritmici a cui è difficile resistere. Anche le tastiere animano suggestivi vortici trasportando ‘All Mixed Up’ e ‘Swiss Army Myth’ in una scia kraftwerkiana di baroque pop, quasi una fluidità della reinvenzione che prosegue con ‘Paint It Green’ in orbita David Bowie sull’impianto della trilogia berlinese. ‘Northern Song’ è un incantevole passaggio di ‘vibrazione dello spirito’ dagli anni 60 ad oggi nell’irradiare un raggio benefico di risoluta energia jingle jangle e intensità armonica. Un segnale di ritorno replicato da ‘Stardust’ nell’abbandonarsi ai giochi dell’immaginazione fino a ‘The After Glow’, ultimi bagliori di un finale solenne.

Scintille di una percezione in grado di dare alla musica un significato affettivo ed un senso compiuto alle nostre emozioni.. “And it doesn’t really matter what chords I play.. What words I say.. Or time of day it is.. As it’s only a Northern Song”.

GIAMPIERO FLEBA

Una risposta a “The Asteroid No.4 (US)”

  1. English translation…

    The Asteroid No.4
    “Northern Songs”
    Little Cloud / Cardinal Fuzz (LP & CD)

    Reviewing the latest single from The Asteroid No. 4 in August I was hoping for good news from the North by mentioning the title the band anticipated of the new album: “Northern Songs”. Now all this is a confirmation because the wait after that beautiful seven-inch has been gratified by an exciting listening. Their story tells how a dynamic neopsychedelic post Paisley Underground Westcoast revelation born in the mid 90s has gone through over 20 years facing these 2010s with the 10th album (of 10 songs) and intact creativity even in an interesting coincidence of numbers. From Philadelphia to San Francisco, a trip to North California setting up their own studio in San Rafael, birthplace of “Northern Songs” and inspiration for the title.

    Scott Witt (guitar, percussion & vocals), Eric Harms (guitar & keyboards), Adam Weaver (drums, keyboards & vocals), Matty Rhodes (bass, vocals) and John Ziemba (guitars, vocals) are the tight rope of an underground resonance in expanding a psychedelia picked up in every decade from the 60s to today, sounds that develop in a crescendo of melodic evocation and spatial roar combined together. Coordinates of a reality that manages not to be taken for granted thanks to this motion of the pleasure of experimenting a vast area of ​​the musical possible, also drawing from krautrock, shoegaze, folkrock elements and revealing itself in its splendid multi-tonality. Imaginative eloquences that transport to the asteroid belt where the band got its name inspired by the brightest one visible from Earth: 4 Vesta, The Asteroid No.4.

    An astronomical language that is renewed starting from the cover of illustrator Dylan Boelte with a pyramid channeling energies as a password for the inner and outer cosmos (vinyl in the asteroid Galaxy Marble shade). And the entry is an instant delight even in attending the psychedelic astronomy of Spacemen 3 outlined in the ultra-reverberated guitar fuzz on the instrumental massing and the dreamy vocals of ‘Hand Grenade’ and ‘Juniper’. Ultra-electric blazes and ecstatic whispers that become harmonious dances dictated by ‘No One Weeps’ and ‘I Don’t Care’ on rhythmic developments that are difficult to resist. The keyboards also animate suggestive vortices carrying ‘All Mixed Up’ and ‘Swiss Army Myth’ in a Kraftwerkian trail of baroque pop, almost a fluency of the reinvention that continues with ‘Paint It Green’ in orbit David Bowie on the Berlin trilogy rig. ‘Northern Song’ is an enchanting passage of ‘vibration of the spirit’ from the 60s to the present in radiating a beneficial ray of resolute jingle jangle energy and harmonic intensity. A return signal replicated by ‘Stardust’ in abandoning oneself to the games of the imagination until ‘The After Glow’, the last glimpses of a solemn finale.

    Sparks of a perception capable of giving music an affective meaning and a complete sense to our emotions.. ‘And it doesn’t really matter what chords I play .. What words I say .. Or time of day it is .. As it’s only a Northern Song ‘.

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