Moths & Locusts (CAN)

Moths & Locusts

 

“Exoplanets”

 

The Weird Beard ‎/ Noiseagonymayhem Records (LP & CD)

 

Nella mappa galattica configurata dalle nuove generazioni di spacerockers le coordinate tracciate dai canadesi Moths & Locusts sono tra le più sorprendenti. In 10 anni di esplorazioni interstellari hanno riempito il diario di bordo di notevoli scoperte ben documentate negli archivi della loro base terrestre NoiseAgonyMayhem di Nanaimo (British Columbia). Una discografia in cui splendono i primi tre albums ‘Mission Collapse In The Twin Sun Megaverse’ (2013), “Helios Rising” (2016) e “Intro/Outro” (2017), più diversi singoli e partecipazioni a compilations. L’essenza cosmonautica, avventurosa, strutturata in una matrice prog-rock psichedelica a spasso nel tempo attraverso i wormhole individuati dai sintetizzatori nel multiverso kosmische – post rock visitato con propulsione chitarristica heavy-acid-shoegaze.

Nel corso di questi viaggi sono notevoli anche le cronache di importanti incontri con ‘antichi viaggiatori’. Insieme a Damo Suzuki, leggendario cantante dei Can, e tra i musicisti storici più corteggiati da inizio millennio, realizzano il doppio album “Seven Potatoes – Live In Nanaimo” (2014). Poi recentemente nel 2019 un altro incontro con i fondamentali del maestro Twink che materializza “Think Pink IV: Return To Deep Space”, episodio top della serie nata da “Think Pink”, uno degli album culto della psichedelia di ogni tempo. In questi ultimi due anni Moths & Locusts hanno fatto un lavoro di recupero per rimettere in orbita alcuni titoli rimasterizzati ed espansi realizzando “Helios Rising​ / ​Return To Helios” (arricchito da outtakes, demos e live) e “Come Together Right Now” (progetto di remixes ‘tritati, affettati, alterati’).

Una dimensione in cui il gruppo medita sui propri studi e pianifica nuovi viaggi verso pianeti abitabili, un moto transitorio che segna l’ingresso nella nuova decade 2020 con il quarto album “Exoplanets”. L’occasione è propizia per rivisitare mondi perduti lungo tracce apparse su rari singoli come gli orizzonti infuocati di ‘A Ram Named Drama’ e ‘Cocaine Kangaroo’ o l’ecosistema lussureggiante di ‘Nero’s Surgery’. Ma anche per attualizzare le dinamiche ‘wall of bass’ dal 7 pollici di esordio “The Astronomical Significance Of Moths & Locusts” (2011) in ‘Avulsion 2020’. E poi visioni teletrasportate da compilations alla deriva. Incanti che sembrano uscire dalle illustrazioni di Moebius o Roger Dean nelle isole echo guitars fluttuanti tra le nubi synth di ‘Fresh Red Blood’ e negli ologrammi di civiltà perdute proiettati da macchinari hawkwindiani attivati da un flauto nel turbine elettro-percussivo di ‘Genghis Kahn’. Rivelare queste note del lato poco conosciuto della discografia genera un allineamento esoplanetario di grande suggestione nel suo insieme, non solo per la bellezza delle singole canzoni.

Ma c’è anche un cambiamento in atto e attraversa gli oltre 15 minuti della title track ‘Exoplanets’. Una sinfonia spaziale maestosa che scruta la materia oscura e rileva il ruggito dell’universo, vede mondi extrasolari captando gli armonici degli organismi viventi e comunicando con essi. Un suono che varca i confini della percezione raggiante dove l’arte dell’esplorazione non conosce limiti.

Moths & Locusts sono: Dave Read (bass, synth), Dave Bean (drums, vocals, synth), Mike Breen (guitar), Angus Barter (guitar, vocals, synth), Valentina Cardinalli (vocals), Samantha Letourneau (vocals, flute, organ).

GIAMPIERO FLEBA

Una risposta a “Moths & Locusts (CAN)”

  1. English translation…

    Moths & Locusts
    “Exoplanets”
    The Weird Beard ‎/ Noiseagonymayhem Records (LP & CD)

    In the galactic map configured by the new generations of spacerockers, the coordinates drawn by the Canadian Moths & Locusts are among the most surprising. In 10 years of interstellar exploration they have filled the logbook with remarkable discoveries well documented in the archives of their NoiseAgonyMayhem earth base in Nanaimo (British Columbia). A discography in which shines the first three albums ‘Mission Collapse In The Twin Sun Megaverse’ (2013), “Helios Rising” (2016) and “Intro / Outro” (2017), plus several singles and participation in compilations. The cosmonautic essence, adventurous, structured in a psychedelic prog-rock matrix traveling through time, through the wormholes identified by synthesizers in the kosmische – post rock multiverse visited with heavy-acid-shoegaze guitar propulsion.

    During these journeys, the chronicles of important encounters with ‘ancient travelers’ are also noteworthy. Together with Damo Suzuki, legendary singer of Can, and among the most courted historical musicians since the beginning of the millennium, they released the double album “Seven Potatoes – Live In Nanaimo” (2014). Then recently in 2019 another meeting with the fundamentals of the master Twink who materializes “Think Pink IV: Return To Deep Space”, top episode of the series born from “Think Pink”, one of the cult albums of psychedelia of every age. Over the past two years Moths & Locusts have done a recovery job to put some remastered and expanded titles back into orbit by making “Helios Rising / Return To Helios” (enriched with outtakes, demos and live) and “Come Together Right Now” (project of ‘chopped, sliced, mangled’ remixes).

    A dimension in which the band meditates on its studies and plans new journeys to habitable planets, a transitory motion that marks the entry into the new decade 2020 with the fourth album “Exoplanets”. The occasion is propitious to revisit lost worlds along traces appeared on rare singles such as the fiery horizons of ‘A Ram Named Drama’ and ‘Cocaine Kangaroo’ or the lush ecosystems of ‘Nero’s Surgery’. But also to actualize the ‘wall of bass’ dynamics from the 7-inch debut “The Astronomical Significance Of Moths & Locusts” (2011) in ‘Avulsion 2020’. And then visions teleported by drifting compilations. Splendors that seem to come out of the illustrations by Moebius or Roger Dean in the echo guitars islands floating among the synth clouds of ‘Fresh Red Blood’ and in the holograms of lost civilizations projected by Hawkwindian machinery activated by a flute in the electro-percussive whirlwind of ‘Genghis Kahn’. Revealing these notes of the little-known side of the discography generates an exoplanetary alignment of great suggestion as a whole, not only for the beauty of the individual songs.

    But there is also a change taking place and it runs through the 15+ minute title track ‘Exoplanets’. A majestic space symphony that scrutinizes the dark matter and detects the roar of the universe, sees extrasolar worlds by capturing the harmonics of living organisms and communicating with them. A sound that crosses the boundaries of radiant perception where the art of exploration knows no bounds.

    Moths & Locusts are: Dave Read (bass, synth), Dave Bean (drums, vocals, synth), Mike Breen (guitar), Angus Barter (guitar, vocals, synth), Valentina Cardinalli (vocals), Samantha Letourneau (vocals, flute, organ).

I commenti sono chiusi.