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Harmony Byrne (AUS)

Harmony Byrne

 

“Heavy Doors”

 

Allen Road Music (LP)

 

Una voce bellissima, suggestiva, dalle sorprendenti capacità emozionali. Il meccanismo delle corde vocali risuona ricco di passione terrena e spirituale e ne determina il timbro. La grazia e l’ardore si diffondono non appena “Heavy Doors” apre il suo affascinante percorso musicale e scorre nell’incedere delle canzoni. Le bravura di questa singer-songwriter australiana sfiora la toccante commozione, sviluppata da un amalgama unico e inaspettato di stili. Harmony Byrne proviene da una numerosa famiglia mormone. Cresce con l’amore per i canti di Chiesa e gli inni al Signore finchè il richiamo del rock’n’roll non diventa invadente e si impossessa di lei. Warrandyte è un sobborgo di Melbourne, la Waldorf School of the Arts è pronta ad accoglierla per affinarne il talento. Studia chitarra e piano ed inizia ad esibirsi nei pub. Jim Eno, record producer e batterista della band texana Spoon, si accorge di lei e proietta la verve artistica della ragazza in una serie di singoli sino a formare questo album d’esordio.

Blues, psichedelia, alternative. La permanente linea folk esonda e regala un sentimento quasi barocco, una dorsale fisiologica con le curvature del rock. I testi corrono su linee precise come storytelling di nuova generazione. La cultura religiosa e la conoscenza perfetta della Bibbia conferiscono una sorta di ribellione e d’illuminazione verso la giusta esistenza contro un mondo corrotto. L’insegnamento ad avere autostima, onestà, integrità, aiuta ad essere sempre se stessi, una sorta di liturgia che comprende l’etica rivoluzionaria e la volontà di abbattere questo inferno sociale, apocalittico, pieno di inganni. Dieci canzoni in cui ‘I Never Played The Game’ fa intuire la narrativa e lo strumento del pensiero: “I never had much luck in love”. Soggetto interiore, elettro-acustica angosciosa e caustica. Stridono le chitarre di Neil Wilkinson e ‘Sweeter Than Sugar’ si allunga su epigoni psych. Come ‘Come Down vs Calm Down’ e ‘Smoke Inside’ graffiano il blues con tenerezza sfuggente e gran forza interpretativa. Clamori e fantasmi di Janis. Intense ballate, dall’animo tecno-rurale e dall’espressione indie-folk, ‘Loving You Is Lonely’, ‘Broken Baby’, ‘The Evening’, sorretti dalla formidabile elasticità vocale che raggiunge apici di forza con leggerezza suadente e sensibile.

Viene raffigurato l’impulso irrazionale, esteso ad incontrare combinazioni di suoni, successivi o simultanei. ‘Demise’ è il primo singolo, un inno a migliorare noi stessi, amare e riconoscere l’unità d’intenti. Lampi di Jeff Buckley e la parte recitata che ricorda i momenti più visionari della poetessa di “Horses”. Mancano due scrigni preziosi; ‘Good Idea’, deliziosa song incastonata tra sei corde acustica e pedal steel guitar, in cui si racconta delle scelte personali e dell’impatto indelebile su noi stessi e gli altri. Si respira in pieno la tragica malinconia che solo il pedal di Ben Keith sapeva dare. Poi la cover ‘If I Needed You’ di Townes Van Zandt, un ricordo di Harmony con la madre, dolcissima folgorante modulazione, nel tenue restauro scarno e sognante. Temi universali e storie private attraversano l’impulso primario dell’opera realizzando istinti soffici ma decisi. E poi il canto nel suo compimento. Dona equilibrio alla voce di petto o di testa creando completa sintonia, tra acuti e bassi; vibrato, dinamica, volume.

“To everything there is a season and a time for every purpose under Heaven” (Ecclesiastes 3,1-8).

SANDRO PRIARONE

Una risposta a “Harmony Byrne (AUS)”

  1. English translation…

    Harmony Byrne

    “Heavy Doors”

    Allen Road Music (LP)

    A beautiful, suggestive voice with surprising emotional abilities. The mechanism of the vocal cords resounds rich in earthly and spiritual passion and determines its timbre. Grace and ardor spread as soon as “Heavy Doors” opens its fascinating musical path and flows in the progress of the songs. The skills of this Australian singer-songwriter touches the moving emotion, developed by a unique and unexpected amalgam of styles. Harmony comes from a large Mormon family. She grows with love for church songs and hymns to the Lord until the call of rock’n’roll becomes intrusive and takes possession of her. Warrandyte is a suburb of Melbourne, the Waldorf School of the Arts is ready to welcome it to hone its talent. Study guitar and piano and start performing in pubs. Jim Eno, record producer and drummer of the Texan band Spoon, notices her and projects the artistic verve of the girl in a series of singles to form this debut album.

    Blues, psychedelia, alternative. The permanent folk line overflows and gives an almost baroque feeling, a physiological backbone with the curves of rock. The lyrics run on precise lines as next-generation storytelling. Religious culture and perfect knowledge of the Bible confer a kind of rebellion and illumination towards the right existence against a corrupt world. The teaching to have self-esteem, honesty, integrity, helps to always be oneself, a sort of liturgy that includes revolutionary ethics and the will to break down this social, apocalyptic hell full of deceptions. Ten songs in which ‘I Never Played The Game’ makes us understand the narrative and the instrument of thought: “I never had much luck in love”. Inner subject, anguished and caustic electro-acoustics. Neil Wilkinson’s guitars screech and ‘Sweeter Than Sugar’ stretches on psych followers. Like ‘Down vs Calm Down’ and ‘Smoke Inside’ they scratch the blues with elusive tenderness and great interpretative force. Clamors and ghosts of Janis. Intense ballads, with a techno-rural soul and indie-folk expression, ‘Loving You Is Lonely’, ‘Broken Baby’, ‘The Evening’, supported by the formidable vocal elasticity that reaches peaks of strength with persuasive and sensitive lightness.

    The irrational impulse is shown, extended to meet combinations of sounds, successive or simultaneous. ‘Demise’ is the first single, a hymn to improve ourselves, love and recognize the unity of purpose. Lampi by Jeff Buckley and the part played that recalls the most visionary moments of the poet of “Horses”. Two precious chests are missing; ‘Good Idea’, a delightful song nestled between six acoustic strings and pedal steel guitar, which tells about personal choices and the indelible impact on ourselves and others. You can fully breathe the tragic melancholy that only Ben Keith’s pedal could give. Then the cover ‘If I Needed You’ by Townes Van Zandt, a memory of Harmony with her mother, a very sweet dazzling modulation, in the soft and dreamy restoration.
    Universal themes and private stories cross the primary impulse of the work creating soft but decisive instincts. And then the singing in its fulfillment. It gives balance to the chest or head voice creating complete harmony, between high and low; vibrato, dynamics, volume.

    “To everything there is a season and a time for every purpose under Heaven” (Ecclesiastes 3,1-8).

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