Goat (SE)

Goat

 

“Requiem”

 

Rocket Recordings / Sub Pop (2xLP + CD)

 

Arrivato al termine di questo disco la reazione è stata la stessa di tanti anni addietro, appena finito di ascoltare “Forest” o “Babbacombe Lee”, una grande rilassatezza, un grande divertimento.
Adepti ondeggianti madidi di folk, specchiati sulle indicazioni delle comuni musicali anni 60/70, intimisti popolari.

Un revival etnico generato dalle culture mondiali e sorprendentemente inventivo in una pastorale acida. Di certo il miglior lavoro dei Goat, Goat Requiem 9 - FXgruppo mutevole dalle esplosive capacità, che arriva dal nord del pianeta per congiungere la propria cultura allo scibile psych in ogni direzione possibile.

Contaminazioni continue giocate su una metronomica scelta tra architetture rare e ripetitive, “Requiem” offre scansioni decisamente post-tribali e filosofie unplugged da paese delle meraviglie. La scelta oriented-folk è strutturata dalle viscere di una lisergicità stridente mentre le cantilene eteree arpeggiano gli angoli più remoti sino a divenirne parte integrante.
La musica è un flusso mai dissimile in tutto l’album, le canzoni sono parte di un concetto nella loro disegualità e provenienza. Un viaggio interminabile che appena finisce ricomincia e incorpora l’immagine di complessa totalità neurale. Musicisti-menestrelli, generati da decorsi di nascita-rinascita, riflessioni nuove con indicibile quantità di strumenti utilizzati.

Come non innamorarsi di Djôrôlen-Union of Sun and Moon’? Omaggio a Oumou Sangaré, cantante maliana, imbevuto da un flauto che va dalla West Africa alle Ande? Il canto goat1disperato degli orfani nella terra del ritmo “..The worried songbird cries out in the forest, her thoughts go far away..”. Il purissimo manufatto mediorientale di ‘Try My Robe’ e il framework-shade altero di ‘It’s Not Me’, assorbono digressioni incomprese per sciogliere sentieri che incarnano frenetiche estemporaneità. ‘Temple Rhythms’ è il percorso da fare in qualsiasi continente, qualsiasi città, formula magica tantristica da strada. ‘Alarms’ è una chitarra hendrixiana, ‘Goatband’, maestosa nello svolgersi, così come ‘Goatfuzz’, tra heavy-groove, freakouts, sprazzi di jam.

Gioielli come ‘I Sing In Silence’, elemento cavo dell’anello-spartito dove si incassa la gemma, il flauto diafano regala valore. Allorquando ‘Goodbye’ e poi ‘All-seeing Eye’ dissolvono l’astratto parallelismo idolatrico, vere e proprie spiritualità poliedriche vengono travolte dall’intreccio fra generazioni ed etnie musicali difformi. ‘Ubuntu’ rispolvera il refrain di Diarabi, il brano genesi del requiem vinylprimo album nel 2012, sfiora il lamento dell’iniziale Djôrôlen come a sottolineare che la sequenza è perenne, in continuo rinnovamento, tutto è correlato.

Il suono regala sogni mesmerici in cui sconosciuti psych-voyagers-masked danzano liberamente nell’infinita creatività.

People love freaks.

 

Sandro Priarone

One Response to “Goat (SE)”

  1. plenirockium says:

    English translation…

    Goat

    “Requiem”

    Rocket Recordings / Sub Pop (2xLP + CD)

    Reached the end of this album, the reaction was the same as many years ago, just finished listening to “Forest” or “Babbacombe Lee”, a great looseness, a great fun. Swaying followers drenched with folk, mirrored on the indications of the 60/70s musical communes, popular intimistics.

    An ethnic renaissance generated by the world’s cultures and surprisingly inventive in an acid pastoral. Certainly the best work of the Goat, mutable band with powerful skills, coming from the northern hemisphere to join its culture to the psych knowledge in every possible direction.

    Continuous contaminations play on a metronomic choice between rare architectures and repetitives, ‘Requiem’ offers much post-tribal scans and unplugged philosophies from Wonderland. The folk-oriented choice is structured from the bowels of a caustic lysergicity while ethereal chants arpeggiate the remotest corners becoming its integral part.
    Music is an ever dissimilar flow throughout the album, the songs are part of a concept in their diversity and provenance. An endless journey that just ends it begins again incorporating the image of a complex neural totality. Musicians-minstrels, generated by elapsed of birth and rebirth, new
    reflections with indescribable amount of instruments played.

    How not to fall in love with ‘Djôrôlen-Union of Sun and Moon’? Tribute to Oumou Sangaré, Malian singer, soaked by a flute ranging from West Africa to the Andes? The desperate chant of the orphans in the land of rhythm “..the worried songbird cries out in the forest, her thoughts go far away..”. The pure Middle Eastern artifact of ‘Try My Robe’ and the haughty framework-shade of ‘It’s Not Me’, absorb misunderstood digressions to dissolve trails that embody frantic extemporaneousness. ‘Temple Rhythms’ is the way to go in any continent, any city, magical tantric formula on the road. ‘Alarms’ is Hendrixian guitar, ‘Goatband’, majestic in the making, as ‘Goatfuzz’, including heavy-groove, freakouts, flashes of jam.

    Jewels like ‘I Sing In Silence’, hollow element of the ring-score where the gem is placed and the translucent flute gives value. When ‘Goodbye’ and then ‘All-seeing Eye’ dissolve the abstract idolatrous parallelism, real multifaceted spiritualities are overwhelmed by the intertwining between generations and differing musical ethnicities. ‘Ubuntu’ dusts off, the refrain of ‘Diarabi’, the track genesis of the first album in 2012, borders on lament of the initial ‘Djôrôlen’ like to emphasize that the sequence is everlasting, constantly changing, everything is related.

    The sound gives mesmeric dreams in which unknown psych-voyagers-masked dance freely in the infinite creativity.

    People love freaks.

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