Beautify Junkyards (PT)

Beautify Junkyards

 

“The Beast Shouted Love”

 

Megadodo, Nos Discos (LP + CD)

 

Esplorare ispirati, muoversi sui passi di una danza a cui affidare un nome e un’ebrezza permanente: “The Beast Shouted Love”, la nuova poesia dei Beautify Junkyards.

 Rita Vian (voce, organo), João Branco Kyron (voce, sintetizzatori), João Paulo Daniel (chitarra acustica, sintetizzatori), Watts beautify junkyards4(percussioni), Sergue (omnichord, xilofono, basso) e João Moreira (chitarra acustica, organo) si uniscono a Lisbona nel 2012 per avviare una ricerca musicale tra suoni acustici ed elettronici in una sorprendente alchimia di folk progressivo e musica cosmica orientata da correnti atlantiche lungo la rotta Portogallo – Brasile. Significativamente il loro debutto su singolo 7″ per Fruits de Mer affacciava “From The Morning” di Nick Drake a “Fuga No.2” degli Os Mutantes. Uno splendido esercizio di rivisitazione che proseguiva con l’album omonimo del 2013 per svolgere in prospettiva British folk onirici omaggi a Vashti Bunyan, Heron, Bridget St. John, Roy Harper e Donovan ma anche nel sorprendere con ‘Radio-Activity’ dei Kraftwerk e ‘Parallelograms’ di Linda Perhacs.

Dopo i fondamentali ecco “The Beast Shouted Love”, esordio nella creazione di beautify junkyards3composizioni originali e suoni di presa avvolgente dove l’elemento acustico finora prevalente imbocca un altrove armonizzato da riverberi e modulazioni elettroniche. L’incanto nasce dal rumore di passi su un tappeto di foglie in un’alba cinguettante Grantchester Meadows a sfumare su corde accarezzate e la magia di un flauto che annuncia il più rituale dei saluti alla vita, dedicando ‘Sun Wheel Ceremony’ alla stella che nutre il nostro pianeta. I primi raggi divampano in ‘Canterbury’ e ‘Rainbow Garland’ da una miriade di arpeggi acustici e magie oscillanti dei sintetizzatori a lambire i primi Tunng sul canto evocante il Julian Cope più intimista di Fried.

Inni alla natura di seducente fluidità per cantare e immaginare la propria terra come nelle strumentali ‘Rites of Passage’ e ‘Technicolor Hexagon’. Una sensibilità profonda che Beautify Junkyards esprimono anche dalla copertina dell’album raffigurante la microscopica vastità di organismi cellulari scorrere nelle geometrie di mappe stellari. Plancton e costellazioni, la potenza dell’oceano ed il delicato bagliore del cosmo come la voce di Rita Vian che accompagna il suono delle onde ad incantare con ‘Pés Na Areia Na Terra Do Sol’ ed una lunga sequenza di meraviglie kosmische folk da ‘Lake’ a ‘Valley of Wonders’, da ‘Drop City’ a ‘Refresco Electrico’ dove echeggia lieve una bossa nova lunare.beautify junkyards5

C’è anche un senso di blues perduto che appena percepito è capace di risuonare ovunque e nella musicalità della poesia portoghese si chiama saudade, la ‘nostalgia del futuro’ nei domani di ‘Tomorrow’s Children’ e ‘Longo Amanha’ dove estatici arrangiamenti vocali si inseguono in una dimensione del tempo che profuma di sogni e speranza. Una forma sottile di (r)esistenza in musica viva che grida amore al cuore del mondo.


LP‘Through interstices of thought called time, through reflective images called space; another then, another now. This place, over there.’

(Harlan Ellison ‘The Beast That Shouted Love at the Heart of the World’, 1969)


Giampiero Fleba

Una risposta a “Beautify Junkyards (PT)”

  1. English translation on request, thanks!

    Beautify Junkyards
    “The Beast Shouted Love”
    Megadodo, Nos Discos (LP + CD)

    Explore inspired, move on the steps of a dance to which give a name and a permanent rapture: “The Beast Shouted Love”, the new poetry of Beautify Junkyards.

    Rita Vian (voice, electric organ), João Branco Kyron (voice, synthesizers), João Paulo Daniel (acoustic guitars, synthesizers), Watts(percussions), Sergue (omnichord, xylophone, bass) and João Moreira (acoustic guitar, electric organ) join in Lisbon in 2012 to start a music research between acoustic and electronic sounds in a astonishing alchemy of progressive folk and cosmic music oriented by Atlantic currents along the route Portugal – Brazil. Significantly their debut 7″ single on Fruits de Mer overlooked Nick Drake’s “From The Morning” to Os Mutantes’ “Fugue No.2”. A wonderful practice of revisiting that continued in 2013 with the self-titled album to amplify in British folk prospective dreamlike tributes to Vashti Bunyan, Heron, Bridget St. John, Roy Harper and Donovan but also to surprise with Kraftwerk’s ‘Radio-Activity’ and Linda Perhacs’ ‘Parallelograms’.

    After the basics here is “The Beast Shouted Love”, a debut in the creation of original compositions and captivating sounds where the acoustic element, so far prevalent, accesses to an ‘elsewhere’ harmonized by electronics reverbs and modulations. The enchantment comes from the sound of footsteps on a carpet of leaves, in a dawn twittering Grantchester Meadows to fade on brushed strings and the magic of a flute that announces the most ritual of greetings to life, dedicating ‘Sun Wheel Ceremony’ to the star that nourishes our planet.The first rays flare up in ‘Canterbury’ and ‘Rainbow Garland’ by a myriad of acoustic arpeggios and oscillating charm of synthesizers near the early Tunng on the singing evoking the most intimate Julian Cope of Fried.

    Hymns to the nature of seductive fluidity to sing and imagine their land, as in the instrumentals ‘Rites of Passage’ and ‘Technicolor Hexagon’. A deep sensitivity that Beautify Junkyards also express in the album sleeve representing the vastness of microscopic cellular organisms flowing into geometries of star maps. Plankton and constellations, the power of the ocean and the gentle brightness of the cosmos as the voice of Rita Vian accompanying the sound of the waves to fascinate with ‘Pés Na Areia Na Terra Do Sol’ and a long sequence of kosmische folk wonders from ‘Lake’ to ‘Valley of Wonders’, from ‘Drop City’ to ‘Refresco Electrico’ where echoing slight a lunar bossa nova.

    There is also a sense of lost Blues that just perceived is able to resonate everywhere, and in the musicality of Portuguese poetry is called saudade, the ‘nostalgia for the future’ in the tomorrows of ‘Tomorrow’s Children’ and ‘Longo Amanha’ where ecstatic vocal arrangements chasing each other in a dimension of time that smells of dreams and hope.

    A splendid form of resistance/existence in living music that shouting love at the heart of the world.

    ‘Through interstices of thought called time, through reflective images called space; another then, another now. This place, over there.’

    (Harlan Ellison ‘The Beast That Shouted Love at the Heart of the World’, 1969)

I commenti sono chiusi.