Beautify Junkyards (PT)

Beautify Junkyards

 

“Cosmorama”

 

Ghost Box Records (LP & CD)

 

La fase quattro di Beautify Junkyards allunga in profondità dal punto più recente del loro viaggio “The Invisible World of Beautify Junkyards” (2018). Oltre l’invisibile, nel cuore di “Cosmorana” quarto mondo da scoprire ‘esplorando molte latitudini nella musica’, come ci dissero intervistati nel 2016 dopo l’uscita del loro secondo album “The Beast Shouted Love”. Esplorazione come tema centrale di un processo creativo in cui la matrice folk psichedelica di ‘vibrazione hauntology’ ha sviluppato nel tempo una corrente organica e vertiginosa, una ricerca in movimento nel suono acustico-elettrico-elettronico. Contemplazione sensibilmente visionaria riconducibile all’idea di ampiezza non solo in funzione di una musica suonata con straordinaria abilità esecutiva ma anche come essenza culturale nell’esprimersi attraverso linguaggi differenti in cui Portogallo e Brasile tracciano l’orizzonte di riferimento del sestetto di Lisbona. Accanto ai membri storici João Branco Kyron (vocals and keyboards), João Moreira (acoustic guitar and keyboards), Sergue Ra (bass) e Antonio Watts (drums and percussion), l’arrivo della nuova cantante Martinez (che sostituisce Rita Vian ora voce nella musica fado) e la conferma di Helena Espvall (ai vertici del neofolk anni 2000 con gli Espers, partner di Masaki Batoh e tantissimo altro) nell’offrire le incantevoli risonanze di flauto e violoncello.

“Cosmorama” è un album sorprendente e rivela la multidimensione che promette attraverso una serie di suggestioni nel proiettare scenari con diversi mutamenti d’intensità, guidando all’ascolto con delicatezza onnipresente. La sovrapposizione graduale di tinte cosmiche, psichedeliche, pastorali procede con uguale disinvoltura tra radici popolari (Tropicalismo) e raffinatezze avant-garde. Letteratura e arti visuali transitano con densità e trasparenza. Lo spirito della Natura pervade ogni nota come un’effusione biosonica e recita canti fantastici.

Una costellazione di tastiere (sulla scia dei soundscapes di “Starlit Remembrance”, recente progetto solo di João Branco Kyron) introducono ‘Dupla Exposição’ facendo da sfondo ad un sorgere estatico di flauto ecoriverberato, field recordings e percussioni ovattate. Il bellissimo video realizzato con la regia di João Pedro Moreira aggiunge meraviglia evocando i rayogrammi dada di Man Ray. Un beat gorgogliante che si perde nelle tinte Tropicália di ‘Reverie’ sulla voce dell’ospite Nina Miranda (che gli appassionati di acid jazz hanno apprezzato con gli Smoke City). Una voce che risplende anche in ‘Parangolé’, danza inebriante, anzi danze e tempi differenti per muoversi a un ritmo e poi cambiare repentinamente. Corde vocali vellutate che modulano sognando Robert Wyatt, una potenza segreta che diventa strumento e ritorna nello spazio psychfolk del brano eponimo ‘Cosmorama’.

Elettroniche rarefatte muovono ‘The Sphynx’ e ‘Zodiak Klub’ verso il medioriente in un remoto oscillare dub nello scorrere di echoguitars e ritmi eccentrici. Atmosfere dettate da un’immediatezza minimale dotata di straordinaria intuizione. Come l’aria salmastra che si respira in ‘A Garden By The Sea Harp’ generata da uno sciabordio flautato, ciclico nel procedere tra risonanze percussive sulle vocals di Martinez e João, sui profondi volteggi melodici del violoncello e delle corde pizzicate dall’ospite, arpista classico Eduardo Raon. Intensa folkedelia cosmica come una calda visione nelle armonie di ‘Vali’ e ‘The Collector’ su echi vagamente Portished che conducono a ‘Deep Green’ e ad un’altra presenza ospite nonchè incantevole voce di Allison Brice (Lake Ruth, ex-The Eighteenth Day Of May). ‘The Fountain’ è la sinfonia finale di impressioni armoniche che sono percezioni vivide orchestrate da arpa, violoncello, samples. Un pensiero libero che immagina senza paura che un altro mondo è possibile, che ambisce alla vita intensamente come una fonte sorgiva.

“Cosmorama” quarto movimento dei Beautify Junkyards nella terra del suono, uno slancio creativo che continua ad aprire orizzonti.

GIAMPIERO FLEBA

Una risposta a “Beautify Junkyards (PT)”

  1. English translation…

    Beautify Junkyards
    “Cosmorama”
    Ghost Box

    The phase four of Beautify Junkyards stretches in depth from the most recent point of their journey “The Invisible World of Beautify Junkyards” (2018). Beyond the invisible, in the heart of “Cosmorana”, fourth world to discover ‘exploring many latitudes in music’, as we were told by interviewed in 2016 after the release of their second album “The Beast Shouted Love”. Exploration as the central theme of a creative process in which the psychedelic folk matrix of ‘hauntology vibration’ has developed over time an organic and dizzying current, a research in motion in acoustic-electric-electronic sound. Sensibly visionary contemplation attributable to the idea of ​​breadth not only as a function of music played with extraordinary executive skill but also as a cultural essence in expressing itself through different languages ​​in which Portugal and Brazil trace the reference horizon of the Lisbon sextet. Alongside the historical members João Branco Kyron (vocals and keyboards), João Moreira (acoustic guitar and keyboards), Sergue Ra (bass) and Antonio Watts (drums and percussion), the arrival of the new singer Martinez (replacing Rita Vian now vocals in fado music) and the confirmation of Helena Espvall ( at the top of the neofolk of the 2000s with the Espers, partner of Masaki Batoh and many other projects) in offering the enchanting resonances of flute and cello.

    “Cosmorama” is a stunning album and reveals the multi-dimension it promises through a series of suggestions in projecting scenarios with different intensity changes, guiding you to listen with omnipresent delicacy. The gradual superimposition of cosmic, psychedelic, pastoral hues proceeds with equal ease between popular roots (Tropicalism) and avant-garde refinements. Literature and visual arts transit with density and transparency. The spirit of Nature pervades every note like a biosonic outpouring and recites fantastic chants.

    A constellation of keyboards (in the wake of the soundscapes of “Starlit Remembrance”, a recent solo project by João Branco Kyron) introduce ‘Dupla Exposição’ as the background to an ecstatic rise of ecoreverberated flute, field recordings and muffled percussion. The beautiful video made with the direction of João Pedro Moreira adds wonder by evoking Man Ray’s dada rayograms. A gurgling beat that is lost in the Tropicália hues of ‘Reverie’ on the voice of guest Nina Miranda (which fans of acid jazz have enjoyed with Smoke City). A voice that also shines in ‘Parangolé’, an intoxicating dance, indeed different dances and times to move at a rhythm and then change suddenly. Velvety vocal cords that modulate dreaming of Robert Wyatt, a secret power that becomes an instrument and returns to the psychfolk space of the title track ‘Cosmorama’. Rarefied electronics move ‘The Sphynx’ and ‘Zodiak Klub’ towards the Middle East in a remote oscillating dub on the flow of echoguitars and eccentric rhythms.

    Atmospheres dictated by a minimal immediacy with extraordinary intuition. Like the salty air that you breathe in ‘A Garden By The Sea Harp’ generated by a flute lapping, cyclical in proceeding between percussive resonances on the vocals of Martinez and João, on the deep melodic twists of the cello and the strings plucked by the guest, classical harpist Eduardo Raon. Intense cosmic folkedelia like a warm vision in the harmonies of ‘Vali’ and ‘The Collector’ over vaguely Portished echoes leading to ‘Deep Green’ and another guest presence as well as enchanting voice of Allison Brice (Lake Ruth, ex-The Eighteenth Day Of May). ‘The Fountain’ is the final symphony of harmonic impressions which are vivid perceptions orchestrated by harp, cello, samples. A free thought that fearlessly imagines that another world is possible, that aspires for life as intensely as a fountain of spring water.

    “Cosmorama” fourth movement of Beautify Junkyards in the land of sound, a creative impulse that keep on going to open horizons.

I commenti sono chiusi.